בצעד משמעותי לניהול ההון שלו, בנק לאומי לישראל בע"מ הודיע על תוכנית חדשה לרכישה עצמית של מניותיו. דירקטוריון הבנק אישר את התוכנית ב-18 במאי 2026, והיא צפויה לצאת לדרך מיד לאחר מכן, ב-20 במאי 2026. מדובר במהלך פיננסי שעלותו הכוללת עשויה להגיע עד לסכום של 1.6 מיליארד שקל. הדירקטוריון נימק את ההחלטה בכך שהרכישה העצמית תאפשר לבנק לנהל את הונו בצורה המיטבית ביותר תוך שמירה על גמישות מקסימלית. כמו כן, בבנק מעריכים כי אימוץ התוכנית לא צפוי לפגוע באופן מהותי בהון של הבנק או ביכולתו להמשיך וליישם את האסטרטגיה העסקית שלו בשנים הקרובות. מקורות המימון למהלך יגיעו מתוך המקורות הרגילים שעומדים לרשות הבנק במהלך עסקיו התקין, והרכישה נחשבת לחלוקה מותרת על פי חוק החברות.

הוצאתה לפועל של התוכנית מתוכננת להיפרס על פני כמעט שנה שלמה, כאשר תקופת הביצוע הוגדרה החל מה-20 במאי 2026 ועד ל-29 באפריל 2027. הרכישות יתבצעו בפועל במהלך ימי המסחר בבורסה לניירות ערך או דרך עסקאות מחוץ לבורסה, תוך שימוש במנגנון "נמל מבטחים" שנוסח על ידי רשות ניירות ערך. כדי לשמור על סדר ומיקוד, התוכנית תחולק לארבעה שלבים נפרדים ובלתי חוזרים, המכונים שלב א' עד שלב ד'. בכל אחד מהשלבים הללו, סכום הרכישה המקסימלי לא יעלה על 25% מסך החלוקה שאושרה לאותו רבעון רלוונטי. שלב א' יחל ראשון ויסתיים לכל המאוחר ב-29 ביולי 2026, או כאשר יושלמו רכישות בשיעור של 25% מהחלוקה השוטפת שאושרה לרבעון הראשון של 2026. השלבים הבאים יחלו כל אחד ביום המסחר השני שלאחר פרסום הדוחות הכספיים של אותו רבעון, בכפוף להחלטת הבנק להמשיך בתוכנית.

מהלך בסדר גודל כזה דורש גב כלכלי איתן ואישורים רגולטוריים מחמירים. המפקח על הבנקים בבנק ישראל נתן את אישורו לתוכנית ב-5 במאי 2026. אישור זה ניתן בכפוף לעמידה בדרישות הון מחמירות, ונקבע כי התוכנית תופסק באופן מיידי אם יתברר מהדוחות הכספיים כי הבנק אינו עומד ביחס הון רובד 1 של 11.15%. נתונים אלו מגובים במצבו הפיננסי היציב של הבנק. נכון לסוף חודש מרץ 2026, ההון העצמי של לאומי עומד על כ-68,867 מיליון שקל, ויחס כיסוי הנזילות שלו ברבעון הראשון עמד על 117%, נתון הגבוה משמעותית מהיעד הרגולטורי שעומד על 100%. בנוסף, לבנק ישנן יתרות ראויות לחלוקה בסכום עצום של 55,800 מיליון שקל, וזאת אפילו לאחר הקיזוז של הדיבידנד שאושר במאי. בלאומי מדגישים כי היקף התוכנית אינו עולה על 3% מהון המניות המונפק והנפרע של הבנק , וכי הרכישה לא תפגע ביכולתו של הבנק לעמוד בהתחייבויותיו הקיימות והעתידיות.

תוכנית זו אינה מהלך חריג עבור בנק לאומי, שכן הבנק ביצע תוכניות רכישה עצמית של מניות באופן עקבי בשלוש השנים האחרונות. בשנת 2023 אישר הדירקטוריון תוכנית של עד 800 מיליון שקל, מתוכה בוצעו רכישות בסך 600 מיליון שקל, כאשר השלב השלישי בוטל בעקבות מכתבי המפקח על הבנקים באותה עת. בשנת 2024 בוצעה במלואה תוכנית בהיקף של מיליארד שקל , ובשנת 2025 אישר הבנק תוכנית של עד 1.5 מיליארד שקל וביצע רכישות בהיקף של כ-1.45 מיליארד שקל. מבחינת היבטי המס של המהלך, על פי הפרשנות המקובלת לדין החל, עצם הרכישה העצמית אינה מהווה אירוע מס עבור הבנק עצמו או עבור בעלי מניות שבוחרים שלא למכור את מניותיהם. עם זאת, ההשלכות על בעלי מניות שיבחרו כן למכור את מניותיהם לבנק במסגרת התוכנית ייקבעו בהתאם לנסיבות הספציפיות ולכללי המס החלים עליהם אישית.