שוק המטבעות הדיגיטליים חווה בימים אלו את אחת מתקופות המבחן המשמעותיות ביותר שלו מאז אישורן של תעודות הסל העוקבות אחר מחיר הביטקוין. נתונים חדשים חושפים תמונה עגומה למדי עבור המשקיעים המוסדיים והפרטיים כאחד, כאשר המשקיע הממוצע בתעודת הסל הגדולה ביותר בענף, המנוהלת על ידי ענקית ההשקעות בלקרוק, יושב כעת על הפסד של כ-40%. הנתון המדאיג הזה משקף עד כמה הפגיעה הייתה קשה עבור אותם קונים מהזרם המרכזי, שחיפשו דרך בטוחה ומוסדרת להיכנס לעולם הקריפטו אך מצאו את עצמם בלב סערה פיננסית.

כדי להבין את עוצמת הנפילה, יש להסתכל על ציר הזמן. כאשר תעודת הסל של בלקרוק הושקה בינואר 2024, היא משכה אליה הון עצום במהירות חסרת תקדים. עד אמצע שנת 2025, המשקיע הממוצע עדיין נהנה מתשואה חיובית ונאה של כ-30%. אלא שמאז, הירידה המתמשכת במחירו של המטבע המוביל מחקה לחלוטין את הרווחים הללו ודחפה את התיקים עמוק אל הטריטוריה האדומה. עבור משקיעים מסורתיים רבים, כפי שהגדירו זאת מומחים בתחום ניהול העושר, זוהי קבלת פנים אכזרית וקשוחה לתוך השוק התנודתי של המטבעות הדיגיטליים. המספרים המוחלטים מספרים את הסיפור במלואו, מאז השקתה קלטה הקרן כספים בהיקף עצום של 60.77 מיליארד דולר, אך כיום סך הנכסים נטו שלה עומד על 44.42 מיליארד דולר בלבד. הפער הזה, העומד על כ-16 מיליארד דולר, הוא תוצר ישיר ומוחשי של קריסת מחירי הביטקוין.

מגמת הירידה אינה עוצרת רק בשחיקת השווי, אלא מתבטאת בבריחת הון של ממש. בשבוע האחרון בלבד, שננעל ביום שישי ה-26 ביוני, רשמו תעודות הסל העוקבות אחר הביטקוין בארצות הברית פדיונות נטו בהיקף של כ-1.79 מיליארד דולר. זהו שבוע העזיבות השני בגודלו מאז השקת הקרנות, כאשר רק גל המשיכות של סוף פברואר 2025, שעמד על 2.61 מיליארד דולר, היה גבוה יותר. למעשה, יום שישי האחרון היה קשה במיוחד עבור בלקרוק, שכן משיכות בסך 444.51 מיליון דולר נרשמו אך ורק מהקרן שלה, ללא תנועות משמעותיות בקרנות אחרות. הדבר האריך את רצף ימי הפדיונות לשבעה ימי מסחר רצופים, כאשר יום חמישי היה הכבד ביותר עם עזיבת כספים בהיקף של כמעט 700 מיליון דולר. מעבר לכך, השוק רושם כעת שבעה שבועות רצופים של פדיונות, הרצף השלילי הארוך ביותר מאז שהמוצרים הללו יצאו לאוויר העולם.

הלחץ על נכסי הקריפטו אינו מתרחש בחלל ריק, והוא קשור קשר הדוק לסביבת המאקרו-כלכלה ולמדיניות הבנק המרכזי האמריקאי. הפדרל ריזרב נוקט לאחרונה בעמדה ניצית יותר מאשר בעבר, ובפגישתו האחרונה ב-18 ביוני בחר להותיר את הריבית על כנה, תוך שהוא משמיט מהודעתו רמיזות על הקלות עתידיות. כתוצאה מכך, סוחרים בשוק מתמחרים כעת סבירות גבוהה להעלאת ריבית נוספת בחודש דצמבר. סביבת ריבית גבוהה פוגעת בדרך כלל באטרקטיביות של נכסי סיכון נטולי תשואה שוטפת כמו הביטקוין. על רקע זה, המטבע נסחר בסוף השבוע סביב רמה של 60,750 דולר, נתון המייצג צניחה של יותר ממחצית מערכו בהשוואה לשיא ההיסטורי שנקבע באוקטובר 2025 ועמד על למעלה מ-126,000 דולר.

החולשה בשוק אינה מוגבלת רק לביטקוין, אלא מקרינה גם על המטבע השני בגודלו. תעודות הסל העוקבות אחר מחיר האתריום איבדו למעלה מ-273 מיליון דולר בשבוע החולף, והשלימו בכך שבעה שבועות רצופים של פדיונות. בדומה לביטקוין, גם כאן הקרן של בלקרוק היא זו שספגה את הפגיעה הממוקדת ביום שישי. מטבע האתריום עצמו נסחר סביב 1,600 דולר, רחוק מימי השיא שלו. עם זאת, גם בתקופות קשות ניתן למצוא כיסים קטנים של אופטימיות. בעוד שקרנות הביטקוין והאתריום הגדולות סובלות מיציאת כספים, מספר תעודות סל חדשות העוקבות אחר מטבעות אלטרנטיביים מצליחות למשוך תשומת לב חיובית, אף שהן מהוות עדיין שבריר מגודל השוק הכולל. קרנות אלו מחזיקות יחדיו נכסים בשווי של כ-2 מיליארד דולר, לעומת נכסים בסך למעלה מ-72 מיליארד בקרנות הביטקוין ויותר מ-8 מיליארד באתריום. בולטות במיוחד הן הקרנות העוקבות אחר מטבע ההייפרליקוויד, אשר רשמו יום חזק במיוחד עם כניסת הון משמעותית של מעל 100 מיליון דולר, הגדולה ביותר מאז השקתן. גם קרנות העוקבות אחר מטבע ה-XRP ראו זרזיף חיובי של כספים שנכנסו לקראת סוף השבוע, מה שמלמד כי על אף הסנטימנט השלילי הכללי בשוק, ישנם משקיעים המחפשים הזדמנויות נקודתיות בנכסים מסורתיים פחות בניסיון לייצר תשואה עודפת בתנאי מגרש מאתגרים.