ארגון הגג של אחד המטבעות הדיגיטליים המובילים בעולם עובר טלטלה משמעותית. קרן אתריום הודיעה על מהלך פיטורים נרחב במסגרתו יקוצצו 54 משרות, המהוות כ-20% מכוח האדם של הארגון ללא מטרות רווח. המהלך הדרמטי מגיע כחלק מתהליך ארגון מחדש שנמשך מספר חודשים, ובסופו יפוצל הארגון לחמישה אשכולות מקצועיים המתמקדים בתחומים מוגדרים: פרוטוקול, נגישות, משתמשים, קהילה ומוסדות, לצד אשכולות ייעודיים לניהול ותפעול. בהודעה רשמית שפרסמה הקרן בבלוג שלה נכתב כי הארגון מסיים את התהליך כשהוא מחזיק במבנה, בפעילויות ובאנשים הנחוצים לביצוע המשימות הקריטיות העומדות לפניו, אך נאלץ להיפרד מחברים רבים שימצאו כעת דרכים חדשות לתרום למערכת האקולוגית של אתריום מחוץ לכותלי הקרן.

מייסד אתריום, ויטליק בוטרין, הבהיר כי הקיצוצים הללו הם כורח מציאות כלכלי ומהווים חלק מאסטרטגיה ארוכת טווח. לדבריו, הקרן מפחיתה את התקציב הכולל שלה בכ-40% כבר השנה, כחלק ממעבר הדרגתי למודל הפעלה מבוסס הקדש. המטרה היא להוריד את קצב ההוצאות השנתי הנוכחי, שעומד על כ-15% מהכספים הנותרים בקופת הקרן, לרמה של כ-5% בלבד לאחר שנת 2030. שינוי זה נועד להבטיח שהארגון יוכל להמשיך לפעול ללא הגבלת זמן, במקום לשחוק לחלוטין את יתרות המזומנים והנכסים שלו. עם זאת, בוטרין הודה בגלוי כי למהלך יש מחיר אנושי ומקצועי כבד, שכן הקיצוצים כוללים מהנדסים מוכשרים שעבדו על הפרוטוקול של אתריום במשך כמעט עשור, והארגון שנותר לא יחליף באופן מלא את כל הפונקציות שבוטלו.
הרה-אורגניזציה הנוכחית חותמת תקופה סוערת של שנה וחצי, אשר התאפיינה בתחלופה גבוהה מאוד של בעלי תפקידים בכירים בתוך הקרן. בערך תשעה מנהלים בכירים עזבו את הארגון מאז החל התהליך, וביניהם שני המנכ"לים המשותפים של הקרן. הראשון, תומאש סטנצ'אק, עזב את תפקידו בפברואר 2026, ואילו שותפתו לניהול, שיאו-וואי ואנג, פרשה מוקדם יותר החודש. אליהם הצטרפו גם מובילי צוות הפרוטוקול, טים בייקו וברנבה מונו, שעזבו את תפקידם. בנוסף, יחידת המחקר והפיתוח של תחום הפרטיות וההרחבה נסגרת כצוות עצמאי, ותחומי המחקר שלה ייקלטו בתוך האשכולות האחרים או יופסקו כליל. העובדים המפוטרים יקבלו חבילת פיצויים מוגדלת, סיוע בהשמה בתוך האקוסיסטם ומענק מעבר קטן.
המבנה החדש מאותת על צמצום מכוון של תחומי האחריות והפעילות של הקרן, תוך התכנסות למטרות הליבה. אשכול הפרוטוקול, כך מצהירים בארגון, נועד להבטיח שהפרוטוקול הבסיסי ימשיך להתקדם מבלי להתפשר על עקרונות הריבונות העצמית, והוא אינו קיים כדי להפוך את אתריום ל"שיווקי יותר" או לשרת אינטרסים מסחריים קצרי טווח. סדרי העדיפויות המחקריים של אשכול זה לטווח הארוך יתמקדו באבטחה פוסט-קוונטית, בטכנולוגיית zkEVM ובפרטיות בשכבה הראשונה. לצד זאת, קבוצת המוסדות החדשה תתמקד בהגברת האימוץ של אתריום בקרב גופים פיננסיים, תאגידים, ממשלות ומוסדות אקדמיים, בעוד שאשכול הנגישות יקדם עקרון שלפיו לכל מוצר רשת חייב להיות נתיב אמין שאינו תלוי במתווכים.
ההודעה הדרמטית של הקרן מגיעה על רקע תקופה מאתגרת במיוחד בשוק הקריפטו, המשפיעה ישירות על מחיר המטבע. אתריום נסחר כעת ברמות מחיר הנמוכות משמעותית משיא 52 השבועות שלו, שעמד על 4,955.90 דולר, ולא רחוק משפל שנתי של 1,388.12 דולר. נתונים אלו משקפים את מה שהוגדר בניתוחים פיננסיים עדכניים כביעות החסר הגרועים ביותר מבין הנכסים הדיגיטליים המובילים בשנת 2026. המטבע רשם צניחה של כ-60% מהשיא אליו הגיע באוגוסט 2025, וזאת בהשוואה לירידה מתונה יותר של כ-48% שרשם הביטקוין באותה תקופה. המצב בשווקים מגביר את הלחץ על הנהלת הקרן ומסביר את הצורך המיידי בהתייעלות פיננסית ושמירה על משאבי הארגון לשנים הבאות.