המירוץ הגלובלי לעליונות טכנולוגית עולה שלב ומייצר תנודות חזקות בשוקי ההון ברחבי העולם. הבורסה בטוקיו חוותה בסוף השבוע האחרון התעוררות מרשימה במיוחד בקרב חברות טכנולוגיה, כאשר מניות של חברות יפניות העוסקות בתחום המחשוב הקוונטי רשמו עליות חדות. המגמה הירוקה והבולטת הזו לא נולדה בחלל הריק, אלא הגיעה כתגובת שרשרת ישירה למהלך דרמטי שהתרחש מעבר לים. הממשל האמריקני בוושינגטון חשף תוכנית שאפתנית להענקת תמריצים ומענקים בהיקף עצום של שני מיליארד דולר לחברות הפועלות בסקטור הקוונטי, הודעה שהציתה את דמיון המשקיעים והזרימה הון רב למניות התחום גם באסיה.
בין החברות היפניות שבלטו במיוחד במסחר בטוקיו ניתן למצוא את פיקססטארס, חברת ייעוץ הנדסת מערכות וחברת אן אף קורפ, אשר רשמו זינוקים מרשימים שנעו בין שישה לעשרים ושישה אחוזים. חברת פיקססטארס בלטה מעל כולן והציגה את הביצועים הטובים ביותר מבין מתחרותיה, לא מעט בזכות העובדה שהיא חשופה ופעילה בשני התחומים החמים ביותר כיום בעולם הטכנולוגיה, מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית. החברה מפעילה פלטפורמת ענן מתקדמת המיועדת לפיתוח אפליקציות הנשענות על מכונות איזינג, שהן למעשה מודל חומרתי מרכזי וחשוב בתוך האקולוגיה של המחשוב הקוונטי, המיועד לפתרון בעיות אופטימיזציה מורכבות.
התנופה בשוק היפני נשענת על מומנטום חיובי ואגרסיבי שנוצר יום קודם לכן בוול סטריט. המסחר בארצות הברית ננעל בעליות שערים חזקות עבור החברות המעורבות בתחום, מיד לאחר שהממשל הפדרלי פירט את תוכנית המענקים החדשה שלו. במסגרת התוכנית, הממשל יחלק את שני מיליארד הדולרים בין תשע חברות שונות הפועלות בתעשיית הקוונטום, אך בניגוד לסובסידיות רגילות, בתמורה למענקים אלו המדינה תקבל החזקות מיעוט במניות של כל אחת מהחברות הללו. הגישה הזו מעידה על כך שוושינגטון מתייחסת להשקעה הזו לא רק כמענק מחקר, אלא כהשקעה אסטרטגית שותפית לכל דבר ועניין.
המרוויחה הגדולה והבולטת ביותר מהתוכנית האמריקאית היא ענקית הטכנולוגיה הוותיקה יבמ, אשר צפויה לקבל נתח של מיליארד דולר מתוך החבילה הכוללת דרך משרד המסחר האמריקני. בתגובה להודעה, מניית החברה זינקה בכשנים עשר אחוזים במהלך יום המסחר. לצידה של יבמ, רשימת מקבלות המענקים כוללת שחקניות משמעותיות נוספות בשוק כגון גלובל פאונדריז, די ווייב קוונטום, ריגטי קומפיוטינג ואינפלקשן. הזרמת ההון המסיבית הזו מאותתת למשקיעים כי הטכנולוגיה הקוונטית זוכה לגיבוי ממשלתי ברמה הגבוהה ביותר, מה שמפחית את רמת הסיכון העסקי ומעודד כניסת כספים נוספים לסקטור.
המוטיבציה העיקרית של הממשל האמריקני מאחורי הזרמת מיליארדי הדולרים לתעשייה הפרטית נובעת משיקולים אסטרטגיים וגיאופוליטיים כבדי משקל. בוושינגטון מבינים היטב כי לפריצות דרך בתחום המחשוב הקוונטי ישנן השלכות מרחיקות לכת על העליונות הטכנולוגית של ארצות הברית, במיוחד בתחומים קריטיים כמו הגנה לאומית, פיתוח חומרים מתקדמים וגילוי תרופות ביולוגיות. היכולת של מחשב קוונטי לבצע חישובים מורכבים בזמן אפסי בהשוואה למחשבי העל החזקים ביותר שקיימים כיום, יכולה לשנות את מאזן האימה העולמי בפיענוח צפנים ובאבטחת מידע. במקביל, ארצות הברית מביטה בדאגה לעבר סין, אשר בעצמה האיצה משמעותית את ההשקעות שלה בסקטור הקוונטי בשנים האחרונות כחלק מהמאבק הבינגושי על ההגמוניה הטכנולוגית של המחר.
למרות האופוריה בשווקים והתמיכה הממשלתית חסרת התקדים, מומחים בתעשייה מקפידים לצנן מעט את ההתלהבות ומזכירים כי הדרך ליישום מסחרי נרחב עודנה ארוכה. חרף ההבטחה התיאורטית העצומה, פריצות דרך מדעיות אמיתיות המאפשרות בניית מחשבים קוונטיים יציבים, נטולי שגיאות ובעלי יישומים מסחריים יומיומיים, נותרו נדירות ורחוקות ממימוש מלא. הטכנולוגיה נמצאת עדיין בשלבי פיתוח עדינים ודורשת התגברות על מכשולים פיזיקליים והנדסיים עצומים. עם זאת, התגובה הנלהבת של המשקיעים בטוקיו ובניו יורק מוכיחה כי שוק ההון בוחר להסתכל קדימה מעבר לאתגרים הטכניים של ההווה, ומהמר בסכומי עתק על החברות שעשויות להחזיק במפתח למהפכת המחשוב הבאה שתעצב מחדש את הכלכלה העולמית.