מאבקי השליטה בשמי אירופה עולים שלב כאשר ענקית הלואו-קוסט הבריטית הופכת ליעד רכישה אגרסיבי של אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם התעופה. חברת איזיג'ט, הפועלת כחברת תעופה במודל טיסות מוזלות ומחזיקה בצי של מאות מטוסים המשרתים עשרות יעדים ברחבי אירופה והמזרח התיכון, ניצבת כעת במרכזו של מאבק תמחור מורכב. החברה, המוכרת כאחת השחקניות המובילות בענף הלואו-קוסט האירופי, נסחרת בבורסת לונדון ומהווה נכס אסטרטגי משמעותי בתחום התחבורה והתיירות היבשתית. מולה ניצבת קרן ההשקעות האמריקאית קאסללייק, גוף פיננסי מבוסס ממיניאפוליס המנהל נכסים בהיקף של כ-38 מיליארד דולר. הקרן אינה זרה לענף התעופה, שכן מאז הקמתה בשנת 2005 היא השקיעה למעלה מ-24 מיליארד דולר בסקטור זה, והיא מחזיקה כיום במניות מיעוט באיזיג'ט, עובדה שהופכת את ניסיון ההשתלטות הנוכחי למהלך אסטרטגי מחושב מצדה.

קרן ההשקעות קאסללייק הודיעה באופן רשמי כי דירקטוריון איזיג'ט דחה את הצעת הרכש השלישית שהגישה, אשר העריכה את שווי חברת התעופה הבריטית ב-4.74 מיליארד פאונד, שהם כ-6.27 מיליארד דולר. הדחייה הנוכחית מגיעה לאחר שחברת הלואו-קוסט כבר השיבה בשלילה לשתי הצעות קודמות שהגישה הקרן בתקופה האחרונה. בעקבות חוסר הנכונות של הנהלת איזיג'ט לנהל משא ומתן ישיר, בחרה הקרן האמריקאית לבצע מהלך אגרסיבי ולפנות ישירות אל בעלי המניות של החברה, מעל לראשו של הדירקטוריון, במטרה להפעיל לחץ ציבורי ומוסדי על מקבלי ההחלטות בחברה.
ההצעה השלישית והאחרונה של קאסללייק משקפת תמחור של 625 פנס במזומן לכל מניית איזיג'ט. מדובר בפרמיה משמעותית ביותר של כ-59% ביחס למחיר הסגירה של המניה, שעמד על 394.20 פנס ב-28 במאי, יום המסחר האחרון לפני שהקרן האמריקאית חשפה לראשונה בפני השוק כי היא שוקלת להגיש הצעת רכש לחברה. פנייתה של הקרן ישירות לבעלי המניות נועדה לאפשר להם לבחון את היתרונות הכלכליים הברורים של ההצעה ולהציג את עמדתם באופן אקטיבי בפני ההנהלה הנוכחית.

כדי להבין את דינמיקת המחירים ואת השיפור ההדרגתי שביצעה הקרן האמריקאית בניסיונותיה לרכוש את החברה, ניתן לבחון את השתלשלות הצעות הרכש כפי שהוגשו לאורך ציר הזמן האחרון. ההצעה הראשונה של קאסללייק הוגשה לפי מחיר של 560 פנס למניה, הצעה שנדחתה על הסף על ידי הדירקטוריון. לאחר מכן, העלתה הקרן את רף המחיר והגישה הצעה שנייה שעמדה על 600 פנס למניה, אך גם זו לא זכתה להסכמת ההנהלה. הצעתה השלישית והנוכחית, העומדת על 625 פנס למניה, מייצגת את הניסיון היקר והרציני ביותר של הקרן להעביר את איזיג'ט לבעלות פרטית ומחיקתה מהמסחר הציבורי.
"לאחר שהדירקטוריון של איזיג'ט דחה שתי הצעות, ובשל חוסר נכונותו לקיים עמנו דיאלוג משמעותי, החלטנו לפרסם את ההצעה השלישית", מסרה קאסללייק בהודעתה הרשמית. הקרן אף הגדילה לעשות והציגה לבעלי המניות חלופה פיננסית גמישה, לפיה היא מוכנה לבצע רכישה חלקית בלבד של מניות החברה. מודל זה מיועד לאפשר לבעלי המניות הנוכחיים המאמינים בפוטנציאל לטווח ארוך של החברה להמשיך ולהחזיק בחלקים ממנה גם לאחר שהיא תהפוך לחברה פרטית ותצא מהבורסה לונדון.
מהעבר השני, דירקטוריון איזיג'ט הציג קו הגנה ברור והגדיר את עיתוי הפניות של קאסללייק כניצול הזדמנויות אופורטוניסטי. לטענת הנהלת חברת התעופה, מחיר המניה של איזיג'ט בשוק היה נמוך ומדוכא באופן זמני ומלאכותי בשל המצב הגיאופוליטי המורכב וההסלמה במזרח התיכון, שהשפיעו לרעה על סקטור התעופה האירופי כולו ועל חברות הלואו-קוסט בפרט. הדירקטוריון גורס כי ההצעה אינה משקפת את שוויה האמיתי והמלא של החברה בטווח הארוך ואת פוטנציאל הצמיחה של צי המטוסים והקווים שלה עם התייצבות התנאים בשווקים העולמיים.
המאבק הנוכחי מייצר עניין רב ומחדד את רמות התנודתיות במניית החברה, שרשמה עלייה של 3.10% בעקבות הדיווחים האחרונים. הפער הקיים בין מחיר השוק של המניה לבין הצעת המזומן של קאסללייק העומדת על 625 פנס, מייצר כר נרחב להערכות בנוגע לסיכויי ההצלחה של מהלך ההשתלטות ובנוגע לאפשרות של הגשת הצעה משופרת נוספת או כניסתו של רוכש אסטרטגי נוסף למגרש. המשך המאבק הפיננסי צפוי להכריע האם אחת מחברות הלואו-קוסט המשמעותיות באירופה תישאר נחלת הכלל בבורסה או תעבור לידיה של קרן השקעות פרטית.