בורסת תל אביב צפויה לפתוח את יום המסחר במגמה שלילית ותנודתית, כשהיא שואבת פסימיות משילוב של לחצים גלובליים עזים ואי-ודאות מקומית הולכת וגוברת. ה-FV מצביע הבוקר על מינוס 0.38%, נתון המשתלב היטב עם פער ארביטראז' שלילי של מינוס 0.21% במניות הדואליות. נתוני הפתיחה הללו מאותתים כי המשקיעים באחוזת בית יאלצו להתמודד כבר מהרגע הראשון עם משקולת כבדה שמגיעה מעבר לים, לצד רעשי רקע ביטחוניים וכלכליים מבית שמונעים כל ניסיון לייצר ראלי חיובי יציב.

המסחר היום מגיע בהמשך ישיר ליום תנודתי ועצבני במיוחד שעבר על המדדים המקומיים אתמול. מדד ת"א-35 ננעל בירידה קלה של 0.1%, בעוד שמדד הבנקים הפגין חוסן יחסי ושחה נגד הזרם עם עלייה של 0.39%, שסיפקה רשת ביטחון מסוימת לשוק כולו ומנעה קריסה עמוקה יותר. עיקר הלחץ אתמול התרכז בסקטור הטכנולוגיה המקומי, שאיבד גובה בהובלת מניות השבבים הדואליות. מניות אלו משכו את השוק מטה, כאשר מניה מרכזית כמו טאואר אף מחקה את הפער שפתחה רק יום קודם לכן מול בנק לאומי וחזרה להיסחר מתחתיו בשווי השוק. מנגד, חברות האנרגיה והתעופה בלטו לחיוב וריכזו ביקושים נאים.

המומנטום השלילי בסקטור הטכנולוגיה המקומי הוא בבואה של טלטלה עולמית חריפה ומהירה. אמש סגרו מדדי וול סטריט בירידות חדות, כאשר הנאסד"ק התרסק ב-2.21%, מדד ה-S&P 500 איבד 1.44%, והדאו ג'ונס רשם ירידה קלה של 0.09%. גל המימושים האגרסיבי הזה, שהוגדר על ידי חלק מהמנתחים כ"אכזרי", הונע מחששות גוברים לתמחור יתר של ענף הבינה המלאכותית והשבבים, והחל מצניחה דרמטית של מניות טכנולוגיה מובילות בדרום קוריאה. הבוקר, בורסות אסיה מציגות תמונה מעורבת; בעוד שמדד הקוספי הקוריאני מנסה לתקן מעט את ההתרסקות של אתמול ונסחר בעליות קלות לאחר שאיבד כ-8% מערכו, בטוקיו נמשכת המגמה השלילית והמדד המקומי ממשיך לאבד גובה על רקע מימושי רווחים של משקיעים. החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים בשעה זו סביב רמות הבסיס, מה שמותיר את הפעילים בדריכות שיא לקראת פרסום נתוני מאקרו נוספים בהמשך היום, אשר עשויים לשפוך אור על כיוון הריבית והאינפלציה.

הזירה המקומית סובלת במקביל ממורכבות גיאופוליטית גוברת שמכבידה מאוד על הסנטימנט הכלכלי ועל תיאבון הסיכון. מזכר ההבנות המסתמן בין ארצות הברית לאיראן מעלה את פרמיית הסיכון של ישראל ומאותת למשקיעים על מציאות ביטחונית מורכבת, שתדרוש זינוק חד וקבוע בתקציבי הביטחון של המדינה בשנים הקרובות, מה שעלול לייצר אתגרים פיסקליים משמעותיים. לכך מתווספת המתיחות הבלתי פוסקת בצפון והחששות בישראל מהתפתחויות דרמטיות, במיוחד לאור התבטאויות מצד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אשר מעוררות דאגה מפני אפשרות להשתלטות סורית על שטחים בלבנון. התפתחויות אלו, לצד הדיווחים על פתיחת נתיב ימי זמני במצר הורמוז על ידי עומאן ולחצים פוליטיים בסנאט האמריקאי, משאירים את האזור כולו במצב של נפיצות מתמדת.

תמונת המצב הביטחונית והכלכלית נותנת את אותותיה בצורה מובהקת גם בשוק המט"ח. למרות שהבוקר הדולר רושם ירידה קלה של 0.11% ונסחר סביב 2.9931 שקלים, הוא מגיע לאחר תקופה של התחזקות משמעותית שבמהלכה כבר נגע ברף הפסיכולוגי של 3.0 שקלים. התחזקות זו נבעה, בין היתר, מהתאמות שביצעו הגופים המוסדיים, אשר בחרו להגדיל את החשיפה למטבע חוץ לנוכח הסיכונים הגיאופוליטיים והירידות החדות בוול סטריט שחייבו איזון מחדש של התיקים. במקביל, מחירי האנרגיה מציגים מגמה שעשויה להוות מעטפת הקלה לעלויות, כשהנפט מסוג ברנט יורד הבוקר ב-0.72% לרמה של 76.25 דולר לחבית. ירידה זו בנפט נתפסת כהקלה מסוימת בנטל ההוצאות על המשק. בזירת הקריפטו, הביטקוין שומר על יציבות יחסית ונסחר סביב רמה של 62.5K דולר.

על בסיס שקלול כלל הפרמטרים, נראה כי השוק המקומי ניצב בפני מבחן משמעותי. הפתיחה השלילית הצפויה המגולמת ב-FV ובפער הארביטראז', גל המימושים הכבד ששוטף את מניות הטכנולוגיה והשבבים בעולם ומשליך ישירות על המניות הדואליות המקומיות, המגמה המעורבת והמהוססת באסיה הבוקר, והעננה הגיאופוליטית הכבדה שמרחפת מעל המזרח התיכון – כל אלו מכוונים את השוק ליום מסחר תנודתי נוסף שצפוי להיפתח בירידות שערים. האווירה השברירית והעצבנית שראינו אתמול באחוזת בית רק התעצמה בעקבות אירועי הלילה בשווקים הגלובליים, וסביר להניח כי גם היום המדדים המובילים יתקשו למצוא תחתית יציבה ויתנהלו ברובם בירידות, תוך שמשקיעים רבים יעדפו להקטין חשיפות ולנהל סיכונים בקפידה.