הנפקתה של חברת החלל ספייס איקס, אחת ההנפקות המדוברות והמצופות ביותר בשוק ההון, יצאה לדרך רק לפני כשבוע וחצי וכבר מספקת דרמה של ממש. החברה, שהציתה את דמיונם של רבים, החלה את דרכה הציבורית עם מחיר הנפקה שנקבע על 135$ למניה. עם זאת, הביקוש העצום וההתלהבות הרבה סביב חברת החלל דחפו את המניה כלפי מעלה כבר ברגעים הראשונים, כך שפתיחת המסחר בפועל התבצעה בשער גבוה יותר של 150$. מאותו רגע ואילך, נדמה היה כי המניה מכוונת היישר אל החלל. במהלך הימים הראשונים שלאחר ההנפקה, המניה טסה למעלה בחדות מבלי להסתכל לאחור, ומשכה אליה משקיעים רבים שביקשו לקחת חלק בהצלחתה.

שיא האופוריה נרשם בשבוע שעבר, בתאריך 16.06, כאשר מניית ספייס איקס נגעה בשער שיא של 225.61$. בנקודת הזמן הזו, המניה השלימה זינוק מטאורי של 67.12% בהשוואה למחיר ההנפקה המקורי, ועליה מרשימה של 50.41% ביחס למחיר פתיחת המסחר. המשקיעים הרגישו באותה עת שהם על המסלול הבטוח לרווחים משמעותיים, והאווירה הכללית סביב המניה הייתה של אופטימיות חסרת מעצורים המאפיינת חברות צמיחה טכנולוגיות בעלות פרופיל תקשורתי גבוה.

אלא שכמו בכל שוק פיננסי, חוקי הגרביטציה החלו לתת את אותותיהם והמגמה החיובית התהפכה במהירות. מאז אותו שיא שנקבע בשבוע שעבר, המניה החלה לצלול בצורה חדה ורציפה. המרחק של מניית ספייס איקס מנקודת השיא עומד כעת על שיעור של 33.51%. מגמת הירידה הזו הגיעה לנקודת ציון סמלית ומשמעותית ברגעים האחרונים של המסחר, כאשר המניה ירדה לראשונה אל מתחת לרף של 150$.

המשמעות של חציית הרף הזה כלפי מטה היא דרמטית עבור ציבור המשקיעים. במילים פשוטות, המשמעות היא שכל משקיע שרכש את מניית ספייס איקס במסחר הפתוח, החל מהרגע בו היא התחילה להיסחר ועד היום, נמצא כעת בהפסד על השקעתו. תמונת המצב הזו מהווה תזכורת לתנודתיות העצומה המאפיינת מניות מיד לאחר הנפקתן, ולסיכון הכרוך ברכישתן בשיא ההייפ.

התקופה המאתגרת של המניה עשויה להפוך למורכבת עוד יותר בעתיד הקרוב. חשוב לקחת בחשבון כי המניות החסומות של בעלי המניות המקוריים בספייס איקס טרם השתחררו לשוק. על פי תנאי ההנפקה, מניות אלו יחלו להשתחרר בהדרגה החל מחודש אוגוסט הקרוב. כניסה של כמות מניות נוספת למעגל המסחר עלולה ליצור לחץ מכירות ולהכביד על מחיר המניה, מה שדורש מהמשקיעים הנוכחיים לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות ולהיערך לתנודתיות נוספת.