המחצית הראשונה של שנת 2026 מסתמנת כתקופה מרתקת ופעילה במיוחד בבורסה לניירות ערך בתל אביב, המעידה על אמון מחודש של חברות ומשקיעים בשוק ההון המקומי. במהלך חודשים אלו, הצטרפו לאחוזת בית לא פחות מ-18 חברות חדשות אשר החלו להיסחר באופן ציבורי. מתוך נבחרת זו, 15 חברות בחרו בדרך הקלאסית של הנפקה ראשונית לציבור (IPO), מהלך שמעיד על בשלות עסקית ורצון להרחיב את בסיס המשקיעים, בעוד ששלוש חברות נוספות, פאלו אלטו, אינפליי ואודיסייט, ביצעו רישום כפול שאפשר להן להיסחר במקביל בתל אביב ומעבר לים. הזרמת הדם החדש לבורסה לוותה גם בהיקפי גיוס מרשימים, כאשר 15 החברות שהונפקו לציבור הזרימו לקופותיהן סכום מצרפי של למעלה מ-6.1 מיליארד שקל, נתון המהווה זריקת עידוד משמעותית למשק.

כאשר בוחנים את זהות החברות המגייסות, ניתן לזהות עסקאות משמעותיות שמשכו את מרב תשומת הלב של הגופים המוסדיים והציבור. את טבלת הגיוסים מובילה בבטחה קבוצת תדהר, שהשלימה מהלך גיוס מסיבי של כ-1.72 מיליארד שקל. אחריה ניצבת רמי לוי נדל"ן, שגייסה 521 מיליון שקל, וכן קבוצת בסט וחברת טי אנד אם, אשר כל אחת מהן הבטיחה לעצמה הזרמת הון של 400 מיליון שקל. גיוסי הענק הללו מדגישים את הצורך ההולך וגובר של החברות המובילות בישראל בנזילות, במטרה לממן תוכניות התרחבות אסטרטגיות ופרויקטים רחבי היקף.

עם זאת, היקף הגיוס אינו מבטיח בהכרח ירח דבש עם המשקיעים מיד לאחר צלצול פעמון הפתיחה, ותמונת התשואות מציגה שונות רבה שמדגישה את חשיבות פיזור הסיכונים. את כתר התשואה הגבוהה ביותר קוטפת דווקא מניה מרישום כפול, פאלו אלטו, שזינקה בשיעור מדהים של כ-82.95% מאז יום הרישום למסחר בתל אביב. מניות נוספות שהאירו פנים למשקיעים ורשמו עליות שערים נאות כוללות את חברת די.אס.איי.טי עם קפיצה של 35.5%, מנרב שהוסיפה לערכה 33.5%, גלעם עם עלייה של 27.9% וסמארט שוטר שהניבה תשואה חיובית של 28.14%.

מנגד, לא כל ההנפקות צלחו את מבחן השוק הראשוני, וחלק מהמשקיעים חוו הפסדי הון עם תחילת המסחר. מניית אודיסייט, שגם היא הצטרפה בדרך של רישום כפול, חוותה התרסקות של 38.48%. מגמה שלילית נרשמה גם בחברת פרודלים שאיבדה 22.45% מערכה, רוסטיק עם ירידה של 20.68%, וקבוצת גבאי שירדה ב-11.33%. בולטת במיוחד תדהר, שיאנית הגיוסים של המחצית, שפתחה את דרכה הציבורית עם ירידה של 11.74% מאז ההנפקה. הנתון הזה ממחיש בצורה הטובה ביותר את הניתוק שעשוי להתרחש בטווח הקצר בין גודלה ומוניטין החברה לבין סנטימנט השוק וציפיות התמחור.

מאחורי הקלעים של תנופת ההנפקות עומדת תעשיית החיתום המקומית, שפעלה במלוא המרץ. גופי החיתום הם האדריכלים הפיננסיים שלוקחים את החברות הפרטיות עד להפיכתן לציבוריות, ובמחצית זו ראינו חלוקת עבודה מעניינת בין השחקנים הבולטים. את טבלת ההובלה מאכלסים במשותף חברות החיתום של איביאי, לידר וברק לאומי, אשר היו מעורבות בחמש עסקאות כל אחת. נוכחות משמעותית נוספת שייכת להפניקס, שלקחה חלק בשלוש עסקאות מרכזיות, ולאוריון שהובילה שתי הנפקות. הדומיננטיות של גופים אלו מעידה על ניסיונם הרב בניווט מורכבויות והבאת עסקאות לקו הסיום, מה שמייצר קרקע פורייה להמשך התרחבות שוק ההון המקומי אל תוך המחצית השנייה של השנה.