שותפות שור-טק השקעות פועלת בשוק ההון המקומי כשותפות מוגבלת הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב וממדת את פעילותה הכלכלית בהשקעות ממוקדות בתחומי הטכנולוגיה, המו"פ והפינטק. המודל המבני של השותפות מבוסס על הפרדה מובנית בין השותף הכללי, שור-טק ניהול בע"מ, האמון על ניהול הפורטפוליו, קבלת ההחלטות העסקיות והתוויית האסטרטגיה, לבין השותפים המוגבלים המחזיקים ביחידות ההשתתפות הנסחרות ומספקים את ההון הנדרש לפעילות. מבנה זה מאפשר לציבור המשקיעים והסוחרים לקבל חשיפה ישירה לחברות טכנולוגיה בשלבים שונים, תוך הסתמכות על מנגנוני הניהול של השותף הכללי. לאורך תקופת פעילותן של שותפויות מסוג זה, הדינמיקה בין הגוף המנהל לציבור המחזיקים מייצרת לעיתים קרובות עניין רב בקרב פעילי השוק, במיוחד כאשר מתעוררים חילוקי דעות לגבי מדיניות גיוס ההון, דילול המחזיקים הקיימים או אופן הקצאת המשאבים הפיננסיים של השותפות.

הסלמה משמעותית בדינמיקה הזו נרשמה בדיווח הרשמי של השותפות, המפרט אירוע מהותי בעל השלכות פוטנציאליות נרחבות על עתיד המבנה התאגידי שלה. השותפות עדכנה את ציבור המשקיעים ואת רשויות הפיקוח כי התקבל אצל השותף הכללי מכתב רשמי מעורך דין המייצג קבוצה של בעלי יחידות השתתפות. על פי אישורי הבעלות הרשמיים שצורפו לפנייה, קבוצת מחזיקים זו מחזיקה יחד בכ-7.75% מסך יחידות ההשתתפות המונפקות של השותפות. המבקשים החליטו להפעיל את הכלים המשפטיים העומדים לרשותם מכוח הדין, ודרשו באופן רשמי, בהתאם להוראותיו המפורשות של סעיף 65כט(א) לפקודת השותפויות, לכנס אסיפה כללית מיוחדת של בעלי יחידות ההשתתפות. פנייה זו מייצרת באחת זירה של התגוששות תאגידית ומציבה סימן שאלה סביב המשך התנהלותה הרגילה של השותפות בשוק ההון.

סדר היום המבוקש על ידי אותה קבוצת מחזיקים כולל שני סעיפים דרמטיים, אשר כל אחד מהם בנפרד עשוי לשנות לחלוטין את מאזן הכוחות בשותפות ולעצב מחדש את יכולת התמרון הפיננסית שלה. הסעיף הראשון והמרכזי בסדר היום עוסק בניסיון להגביל באופן חסר תקדים את יכולתו של השותף הכללי לגייס הון ולבצע הנפקות נוספות ללא הסכמה רחבה של השותפים המוגבלים. המחזיקים מבקשים להוביל מהלך של תיקון סעיף 10.2 להסכם הנאמנות הקיים של השותפות. על פי הצעתם, הנוסח הנוכחי יוחלף באופן שיקבע כי הנפקות של ניירות ערך נוספים, ובכלל זה יחידות השתתפות וכתבי אופציה נוספים ואגרות חוב, תוכלנה להיעשות בהתאם להוראות הסכם השותפות המוגבלת ובכפוף לכל דין ובכפוף לאישור אסיפה כללית של בעלי יחידות השתתפות ברוב של 75% מבין בעלי היחידות המשתתפים באסיפה.

עבור הסוחרים בשוק, המשמעות של דרישה זו היא ברורה ומיידית. הטלת חובת אישור ברוב מיוחס וגבוה כל כך של 75% לכל מהלך של גיוס הון, הנפקת אופציות או גיוס חוב באמצעות אגרות חוב, מפקיעה למעשה את השליטה הבלעדית של השותף הכללי בברז המימון של השותפות. בשוק המקומי, שבו שותפויות מו"פ נדרשות לגמישות פיננסית גבוהה וליכולת ניצול הזדמנויות מהירה כדי להזרים כספים לחברות הפורטפוליו שלהן, מגבלה כזו עשויה להוות פגיעה קשה ביכולת התפקוד היומיומית. מצד שני, מנקודת מבטם של מחזיקי היחידות הקיימים, דרישה לרוב מיוחס של שלושה רבעים מהמשתתפים באסיפה נועדה להוות מגן מפני מהלכי דילול אגרסיביים, שלעיתים קרובות לוחצים את מחיר היחידות בבורסה ומקטינים את חלקם של המשקיעים מהשורה בנכסי השותפות ללא הסכמתם.

הסעיף השני שמעלים המבקשים לסדר היום של האסיפה המיוחדת נושא אופי רדיקלי עוד יותר, ומכוון אל עצם קיומה של השותפות במתכונתה הנוכחית. קבוצת המחזיקים דורשת לקבל החלטה רשמית על סיום הנאמנות, וזאת בהתאם להוראותיו של סעיף 23.1(ב) להסכם הנאמנות המקורי. המשמעות המשפטית והכלכלית של סיום נאמנות היא לרוב תחילתו של תהליך פירוק או שינוי מבני כפוי, שעשוי להוביל להנזלת נכסי השותפות, חלוקת המזומנים או העברת הפעילות למסגרת תאגידית שונה לחלוטין. מהלך כזה משקף אי-אמון עמוק של קבוצת המיעוט בהנהלת השותף הכללי ובאופן שבו הוא מנווט את השקעות הקבוצה, והוא מעמיד את הסוחרים בפני מציאות שבה ניירות הערך של החברה עשויים להפוך לנכס בפירוק או ברה-ארגון תחת אילוץ משפטי.

תגובת הנהלת השותף הכללי, שור-טק ניהול בע"מ, לא איחרה לבוא ונוסחה בצורה חדה וברורה במכתב הרשמי שנשלח לבורסה ולרשות ניירות ערך. מנהלי השותפות בחרו להבהיר מיד את עמדתם השוללת לחלוטין את הלגיטימיות של המהלך, וציינו כי לעמדת הנהלת השותף הכללי, הדרישה של המבקשים הינה חסרת בסיס אולם בכוונתה להביאה לדיון בדירקטוריון השותף הכללי. התבטאות זו מלמדת על כך שההנהלה רואה בדרישות הללו ניסיון קנטרני או כזה שאינו נשען על אדנים משפטיים וכלכליים מוצקים, אך יחד עם זאת, מחויבותה התאגידית והוראות החוק מחייבות אותה להעלות את הנושא לפתחו של הדירקטוריון כדי לבחון את הצעדים הבאים של השותפות מול איום זה.

האירוע הנוכחי בשור-טק משקף מגמה רחבה יותר של אקטיביזם בקרב משקיעים בשוק ההון המקומי, במיוחד בסקטור השותפויות הציבוריות. הסוחרים בבורסה צפויים לעקוב מקרוב אחר החלטות הדירקטוריון הקרובות, שכן הן יקבעו האם השותפות תיאלץ אכן להתקפל ולכנס את האסיפה המיוחדת, או שמא תבחר לנהל מאבק משפטי נגד עצם הבקשה. מערכת היחסים המתוחה בין השותף הכללי, המבקש לשמור על חופש פעולה פיננסי מלא, לבין קבוצת המיעוט הנחושה המבקשת לעצור את מנגנוני הדילול ולבחון את המשך הנאמנות, צפויה להגביר את התנודתיות ביחידות ההשתתפות של השותפות בימי המסחר הקרובים, כאשר השוק ינסה לתמחר את הסיכויים לשינוי מבני כפוי או לעצירה מוחלטת של גיוסי ההון העתידיים.