הבורסה בתל אביב הגיבה היום בעוצמה להודעתה הדרמטית של חברת נקסטקום, ושלחה את מניית החברה לזינוק מרשים של כ-12 אחוזים. הקפיצה הזו במסכים הירוקים אינה מתרחשת בחלל ריק, אלא מהווה ביטוי ישיר לאמון המשקיעים ביכולתה של החברה לבסס את מעמדה כשחקנית מפתח בשוק התשתיות הירוקות בישראל. במוקד העניין עומד דיווח על הרחבה משמעותית של הסכם קיים מול חברת פריים אנרג'י, במסגרתו משמשת נקסטקום כקבלן הביצוע הראשי (EPC) האחראי על התכנון, הרכש וההקמה בפועל של שורת פרויקטים חדשים בתחומי האנרגיה הסולארית ואגירת החשמל.

כדי להבין את ממדי העסקה החדשה, יש לחזור מעט אחורה אל נקודת ההתחלה. לפני כשנה חתמו שתי החברות על הסכם הקמה ראשוני שהיקפו הכספי הוערך בכ-200 מיליון שקלים, סכום שבעצמו היווה אבן דרך משמעותית עבורן. כעת, שיתוף הפעולה ההדוק בין הצדדים עולה שלב עם הרחבת ההסכם המקורי בתוספת של כ-183 מיליון שקלים נוספים. התוספת הזו מקפיצה את שוויו הכולל של חוזה ההתקשרות לסכום אדיר של כ-383 מיליון שקלים. הזרמת ההון הנוספת מעידה לא רק על שביעות הרצון והביטחון של פריים אנרג'י ביכולות הביצוע ההנדסיות של נקסטקום, אלא גם על המומנטום המואץ שבו נמצא משק האנרגיה המתחדשת כולו.

בלב ההסכם המורחב עומדת תוכנית עבודה שאפתנית להקמתם של 11 פרויקטים חדשים בשיטת ה"דו-שימוש". מודל הדו-שימוש הפך בשנים האחרונות לפתרון המועדף וההכרחי במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל, שבה משאב הקרקע נמצא במחסור תמידי. במקום להקים שדות סולאריים על גבי שטחים פתוחים שניתן לייעד לחקלאות או לטבע, הפרויקטים הללו משלבים את ייצור החשמל על גבי תשתיות קיימות, כגון קירויים של מאגרי מים, חממות חקלאיות, רפתות או גגות של מבני תעשייה. מכלול הפרויקטים המתוכנן צפוי לייצר חשמל בהספק משמעותי של 82 מגה-וואט, נתון שיתרום רבות להגדלת חלקה של האנרגיה הנקייה בתמהיל החשמל הארצי.

מעבר ליכולת הייצור, הבשורה האמיתית והטכנולוגית של העסקה טמונה בשילוב מערכות אגירת האנרגיה. לצד הפאנלים הסולאריים, הפרויקטים יכללו מתקני אגירה רבי עוצמה בקיבולת כוללת של 308 מגה-וואט שעה. מערכות אלו הן למעשה סוללות ענק מתקדמות שפותרות את אחת הבעיות הגדולות ביותר של האנרגיה הסולארית – התלות בשעות השמש. באמצעות האגירה, ניתן לשמור את עודפי החשמל המיוצרים בשעות הצהריים השטופות, ולשחרר אותם אל רשת החשמל הארצית בדיוק בשעות הערב, כאשר השמש שוקעת וצריכת החשמל הביתית מגיעה לשיאה. שילוב זה הופך את המתקנים ממקור אנרגיה תנודתי לספקי חשמל יציבים ואמינים שניתן לבנות עליהם לאורך כל שעות היממה.

על פי לוחות הזמנים שפרסמו החברות, העבודות בשטח אינן צפויות להתעכב זמן רב. הטרקטורים והצוותים ההנדסיים של נקסטקום צפויים לעלות על הקרקע ולהתחיל בהקמה הממשית של הפרויקטים כבר במהלך הרבעון השלישי של שנת 2026. במבט רחב יותר על התעשייה, התהדקות השותפות הזו ממחישה כיצד המעבר לאנרגיות נקיות הפך מחזון סביבתי רחוק לתעשייה כבדה, מבוססת ורווחית שמגלגלת מאות מיליוני שקלים. כאשר חברת תשתיות מצליחה להבטיח לעצמה צבר הזמנות ארוך טווח בפרויקטים מורכבים המשלבים טכנולוגיות ייצור ואגירה גם יחד, השוק מזהה את פוטנציאל ההכנסות היציב והבטוח, מה שמסביר היטב את קבלת הפנים החמה שהעניקו המשקיעים למניה עם פרסום הדיווח.