חברת הנדל"ן אגילן קומרשל רייט הולדינגס אינק הודיעה לאחרונה על מהלך מבני משמעותי שצפוי לשנות את פני המאזן שלה ולהעניק לה בעלות מלאה על פורטפוליו הנכסים שלה. המהלך העסקי מתרחש על רקע השלמת ההנפקה הראשונה לציבור (IPO) של חברת האם ובעלת השליטה, אלמדב, אשר הפכה ב-10 ביוני 2026 לחברה ציבורית בישראל תחת השם החדש עלמדב ריל אסטייט אינק. הפיכתה של עלמדב לחברה ציבורית היוותה את יריית הפתיחה למהלך אסטרטגי רחב יותר, שנועד לפשט את מבנה ההחזקות ולחזק את האיתנות הפיננסית של אגילן.

בליבת המהלך עומדת רכישת זכויותיו של שותף המיעוט, אשר החזיק עד כה בשיעור של 31.26% מפורטפוליו הנכסים של החברה באמצעות התאגיד קרסט אגילן. על פי הדיווח, בעלי השליטה הסופיים בחברה ובעלמדב ירכשו את מלוא זכויות המיעוט הללו בתמורה לערך ההשקעה המקורית של השותף. התשלום עבור זכויות אלו יבוצע במזומן או לחלופין באמצעות מניות של החברות המחזיקות בעלמדב בשרשור עולה, ולא במניות של עלמדב עצמה. בניית העסקה במתכונת זו נועדה להבטיח כי הרכישה אינה ממומנת מתוך כספי ההנפקה הציבורית החדשה או מתוך קופתה של עלמדב, אף על פי שהשלמתה הותנתה בעצם יציאתה לפועל של ההנפקה.
החלק המעניין והמשמעותי ביותר מבחינת אגילן הוא אופן העברת הזכויות לאחר הרכישה. בעלי השליטה הודיעו כי בכוונתם לתרום את הזכויות שיירכשו לידיה של עלמדב, אשר תתרום אותן מיד לאחר מכן ישירות לחברת אגילן. העברת זכויות זו בשרשור משמעותה כי אגילן תקפוץ מהחזקה של 68.74% בנכסים להחזקה מוחלטת ובלעדית של 100%. צעד זה מעניק לחברה גמישות תפעולית ועסקית מקסימלית, תוך מחיקה מוחלטת של זכויות המיעוט שהיו קיימות עד כה בנכסים.
מבחינת ממשל תאגידי, המהלך המורכב דרש אישורים רשמיים ממוסדות החברה. ב-10 ביוני 2026 התכנסו ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה ואישרו פה אחד את קבלת הזכויות. אף על פי שמדובר בעסקה המערבת בעלי שליטה, היא אושרה כעסקה שאינה מיוחדת וכעסקה פטורה, וזאת בהתאם לתנאים ולהוראות הקבועים בסעיף 5.5 לשטר הנאמנות של אגרות החוב מסדרה א' של אגילן.
הנימוקים שסיפקו חברי הדירקטוריון וועדת הביקורת לאישור המהלך, כפי שנחתם ודווח על ידי מנכ"ל החברה דרור דוכובני, מדגישים את הערך הרב והמיידי שנוצר לחברה. הדירקטוריון ציין כי העסקה בכללותה משרתת באופן מובהק את טובתה של החברה, שכן היא מזכה אותה בנכסים משמעותיים מבלי לדרוש ממנה לשלם תמורה כלשהי. כמו כן, הובהר כי העסקה אינה כוללת רכיבים של חלוקת דיבידנד, ומאחר שהיא רק מיטיבה עם החברה ולא גורעת מנכסיה, היא אינה טעונה אישור מיוחד מצד מחזיקי אגרות החוב. המעבר לבעלות מלאה צפוי להעניק לחברה עצמאות ניהולית מלאה ולחזק את בסיס הנכסים המניב שלה לקראת אתגרי השוק העתידיים.