שוק המטבעות הדיגיטליים רשם בימים האחרונים תנועה משמעותית של הון החוצה מקרנות הסל, דבר המעיד על עלייה ברמת הזהירות של המשקיעים ועל שינוי בסנטימנט השולט בשווקים. יום ה-24 ביוני סומן כנקודת מפנה בולטת, לאחר שקרנות סל אלו חוו יציאה מסיבית של 469.08 מיליון דולר ביום בודד. נתון זה אינו מקרי ואינו אירוע מבודד, שכן הוא משלים רצף של חמישה ימי מסחר רצופים שבהם נרשמו פדיונות, ומהווה את היציאה היומית הגדולה ביותר שנצפתה מאז ה-2 ביוני. המגמה הזו, שצוברת תאוצה, מעלה סימני שאלה בקרב משקיעים מוסדיים ופרטיים כאחד לגבי כיוונו של הביטקוין בטווח הקצר.

המובילה הבלתי מעורערת של גל המכירות הזה הייתה קרן ה-IBIT של ענקית ההשקעות בלאקרוק, שרשמה יציאות של 239.29 מיליון דולר ביום אחד בלבד. עוצמת המכירות בקרן זו הייתה דומיננטית במיוחד, כאשר לאורך שלושת הימים האחרונים נרשמו בה יציאות בסך כולל של כ-593 מיליון דולר. לצד בלאקרוק, קרנות בולטות נוספות כמו ה-FBTC של פידליטי וה-GBTC של גרייסקייל חוו גם הן לחצי פדיונות משמעותיים, מה שמעיד על תופעה רוחבית שאינה מוגבלת לשחקן אחד בלבד. נראה כי המשקיעים מבצעים הערכה מחדש של תיקי ההשקעות שלהם ובוחרים להקטין חשיפה לנכסי סיכון, על רקע התנודתיות הגבוהה המאפיינת את השוק בתקופה האחרונה.
הלחץ על נכסי הקריפטו לא פסח גם על האת'ריום, שקרנות הסל שלו סבלו אף הן ממגמה שלילית באותו יום מסחר, עם יציאות של 30.24 מיליון דולר. העובדה ששני הנכסים הדיגיטליים הגדולים והפופולריים ביותר בשוק רשמו משיכות משמעותיות, מצביעה על חוסר רצון של המשקיעים לקחת סיכונים מוגברים בתנאי השוק הנוכחיים. עם זאת, בתוך ים של אדום בלטה לחיוב דווקא קרן ה-XRP, שהייתה לקטגוריה היחידה שמשכה אליה הון חדש, עם כניסה של 2.05 מיליון דולר. הנתון הזה מעיד על כך שהמשקיעים אינם נוטשים את שוק הקריפטו כולו, אלא הופכים להיות סלקטיביים הרבה יותר ומחפשים נכסים שמפגינים עמידות מסוימת אל מול המגמות השליליות השולטות בביטקוין ובאת'ריום.
התנהלות זו של המשקיעים משקפת דריכות גבוהה וחוסר ודאות בנוגע למדיניות המוניטרית והשפעתה על נכסי הסיכון. כאשר השווקים הפיננסיים הגלובליים חווים תקופות של אי-יציבות, נכסי הקריפטו, הנתפסים לעיתים כנכסי סיכון מוגבר, הם הראשונים לסבול מגל פדיונות. השילוב בין חמישה ימי יציאות רצופים לבין הכמויות הכספיות הגדולות שיוצאות מקרנות ה-ETF הגדולות ביותר בעולם, מותיר את השוק במצב של המתנה. השאלה המרכזית כעת היא האם מדובר בתיקון בריא שיאפשר בסיס מחיר חדש, או שמא מדובר בתחילתה של מגמה רחבה יותר של יציאת הון מהסקטור אל עבר אפיקי השקעה סולידיים יותר.
השינויים בהתנהגות המשקיעים בולטים במיוחד לאור העובדה שקרנות הסל היו אמורות להוות את השער המרכזי לכניסת כספים מוסדיים לשוק הקריפטו. כאשר הקרנות הללו משמשות דווקא כצינור ליציאת כספים, השפעתן על מחיר נכס הבסיס הופכת למהירה ומשמעותית. המשקיעים עוקבים כעת בדריכות אחר נתוני הזרמות ההון ביומיים הקרובים, שכן הם יכריעו אם הלחץ המכירתי הנוכחי יתמתן או ימשיך להעיב על המדדים. הדינמיקה הזו מדגישה שוב את התלות המוחלטת של שוק הקריפטו בסנטימנט של השוק ההון המסורתי, שכן המשקיעים המוסדיים, שקנו את הקרנות הללו, נוטים להיות תגובתיים מאוד לכל שינוי בתנאי המאקרו או בציפיות הריבית.
התופעה של העדפת ה-XRP על פני הביטקוין והאת'ריום ביום המסחר הזה מהווה איתות מעניין על השינוי בהעדפות של המשתתפים בשוק. ייתכן כי המשקיעים מחפשים כעת נכסים שהם פחות מתואמים עם תנועות ה-ETF הגדולות, או שהם מזהים פוטנציאל נקודתי ב-XRP שאינו קשור למגמה הכללית של שוק הקריפטו. תנועות הון מסוג זה, המעדיפות נכס אחד על פני רוב השוק, הן לרוב סמן מקדים לשינויים בהקצאת הנכסים שמתבצעת בתיקים מנוהלים. ככל שהשוק ימשיך להפגין זהירות, סביר להניח שנראה עוד תנודות חדות והסטות הון דומות, כאשר כל שחקן בשוק מנסה להגדיר מחדש את רמת הסיכון שאותה הוא מוכן לשאת בסביבה הפיננסית המשתנה של אמצע שנת 2026.