תעשיית האוטוטק הישראלית ממשיכה לייצר כותרות משמעותיות בזירה הבינלאומית ומספקת הוכחות ליכולתה לחדור לשווקים השמרניים והתחרותיים ביותר בעולם. חברת פורסייט אוטונומס הולדינגס, המתמחה בפיתוח מערכות מתקדמות לתפיסת מרחב תלת ממדית עבור רכבים ומערכות בטיחות, הודיעה על חתימת הסכם פיתוח ומסחור סופי ואסטרטגי ביפן. ההסכם נחתם מול יצרן יפני בולט של מערכות מבוססות בינה מלאכותית לרכב ובשיתוף פעולה עם חברת ההפצה קורנס טכנולוגיות. מהלך זה מסמן נקודת מפנה משמעותית בחיי החברה, שכן הוא כולל שלב של הקפאת תכנון (Design Freeze) ומעבר רשמי לייצור סדרתי של המערכות, תהליך הצפוי לצאת לדרך במלואו כבר בתחילת שנת 2027.
הפוטנציאל הכלכלי הגלום בהסכם החדש דרמטי עבור החברה הישראלית. בפורסייט מעריכים כי המהלך צפוי להניב הכנסות של עד כעשרה וחצי מיליון דולר שיתפרסו בין השנים 2027 ל-2030. המודל העסקי שעליו מבוססת העסקה הוא רישוי תוכנה, מודל הידוע בשיעורי הרווחיות הגולמית הגבוהים שלו מכיוון שהוא אינו דורש מהחברה לייצר חומרה פיזית יקרה אלא להטמיע את הקוד המוגן שלה במערכות קיימות. על פי תחזיות הביקוש שסיפק היצרן היפני, היקף הייצור צפוי לעמוד על כארבע מאות אלף יחידות שיימכרו תחת מודל רישוי נשנה זה.
במרכז ההסכם עומדת תוכנת הדגל של פורסייט המכונה סקייל קאם. מדובר בתוכנת ראייה סטריאוסקופית מתקדמת המסוגלת להפיק מפות עומק ברזולוציה גבוהה, ליצור ענני נקודות צפופים ולזהות מכשולים מכל הסוגים בצורה מדויקת עם שיעור מזערי של התרעות שווא. הטכנולוגיה הזו תותאם ספציפית למצלמות ולחומרה של היצרן היפני, ותוטמע בתוך מערכת בינה מלאכותית שמתקינים ברכבים כתוספת לאחר עלייתם לכביש (Retrofit). המערכת היפנית מציעה לנהגים חבילה טכנולוגית מקיפה הכוללת מערכות עזר מתקדמות לנהיגה, ניווט חכם, בינה מלאכותית שיחתית ומערכות מענה למצבי חירום. המערכת כולה משתפרת באופן תדיר באמצעות אלגוריתמים של למידה עמוקה הניזונים מנתוני נהיגה אמיתיים בכבישים. קהל היעד הראשוני של המערכת מתמקד בציי רכב גדולים ובשוק הצרכני הפרטי ביפן.
שאיפותיהם של הצדדים אינן נעצרות בשוק הצרכני המקומי בלבד. התוכנית האסטרטגית רחוקת הטווח של פורסייט ושותפיה היפנים היא לשלב את הפתרון הטכנולוגי המשותף גם באופן מובנה וישיר בפסי הייצור של יצרניות רכב מובילות (OEM). המהלך מתוכנן להתחיל בקרב יצרניות ביפן, ולהתרחב בהמשך ליצרניות רכב וספקיות משנה (Tier 1) ברמה העולמית. מנכ"ל פורסייט, חיים סיבוני, התייחס להתפתחות וציין כי ההסכם מהווה אבן דרך קריטית לחברה, המעבירה את טכנולוגיית הראייה התלת ממדית המוכחת שלה משלב הפיתוח לשלב הייצור הסדרתי של מוצרים מוגמרים בשוק היפני. הוא הוסיף כי שיתוף הפעולה מאפשר לחברה להטמיע את הפתרונות שלה בתוך פלטפורמה חדשנית המשפרת משמעותית את הבטיחות בדרכים, ומייצרת במקביל אופק ברור של הכנסות חוזרות לקופת החברה.
פריצת הדרך הנוכחית של פורסייט ביפן מצטרפת למהלך אסטרטגי נוסף ומשמעותי לא פחות שעליו דיווחה החברה לאחרונה, הנוגע למבנה הבעלות העתידי שלה. פורסייט חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם החברה האמריקאית ויז'ן וייב הולדינגס לעסקת השקעה ומיזוג טכנולוגיות. במסגרת מתווה העסקה המתגבש, החברה האמריקאית צפויה לרכוש נתח של בין ארבעים וחמישה לחמישים ואחד אחוזים ממניות פורסייט בשלבים שונים, וזאת בתמורה להקצאת מניות רגילות של החברה הרוכשת בשווי מוערך של כשבעה עשר וחצי מיליון דולר.
החיבור המתוכנן בין שתי החברות נועד ליצור סינרגיה טכנולוגית עוצמתית שתשלב את הראייה הממוחשבת והדימות התרמי של פורסייט יחד עם יכולות חישת התדרים ובינת הווידאו של ויז'ן וייב. המטרה המשותפת היא לפתח פתרונות מתקדמים שיוכלו לשרת לא רק את תעשיית הרכב המסורתית אלא גם מגזרים רגישים נוספים, כמו תעשיות ביטחוניות, ביטחון המולדת ומערכות רובוטיות אוטונומיות לחלוטין. יחד עם ההתקדמות המרשימה בשוק היפני, המהלכים הללו מאותתים על ניסיון מעמיק של פורסייט לגוון את מקורות ההכנסה שלה ולהפוך לשחקנית מפתח במספר תעשיות במקביל, תוך ששתי החברות אמורות להמשיך ולפעול באופן עצמאי כחברות ציבוריות נסחרות.