השיח החם ביותר כיום בשוק ההון סובב סביב טביעת הרגל המחשובתית של חברות כמו OpenAI, שמזינה את כל שרשרת הערך, מחברות ענן כמו אורקל ועד ליצרניות שבבים כמו אנבידיה. הקונצנזוס בשוק הוא שהדרך היחידה להשתתף בחגיגת הבינה המלאכותית היא לשלם מכפילי רווח אסטרונומיים על המניות שמככבות בכותרות הכלכליות. אבל האמת היא שהסיפור האמיתי והמעניין יותר מתרחש הרחק מאור הזרקורים של וול סטריט, במקום שבו נוצרת התשתית הפיזית שמאפשרת את כל הקסם הדיגיטלי הזה.

חברת תשתיות חשמל מפוקחת ממישיגן, שמרבית המשקיעים הצעירים כנראה מעולם לא הקדישו לה מחשבה, חתמה לאחרונה על עסקת ענק לאספקת 1.4 ג'יגה-וואט של חשמל עבור חוות שרתים, בגיבוי של אורקל ו-OpenAI. מדובר בחוזה שעשוי להיות שווה כשבעה מיליארד דולר לאורך חייו. שם החברה הוא DTE Energy, ובזמן שכולם התווכחו על הקצאות של מעבדים גרפיים ומי יקבל כמה שבבים, המניה שלה רשמה עלייה שקטה ויציבה של עשרה אחוזים מתחילת השנה. זוהי עלייה דו-ספרתית מרשימה שמגיעה יחד עם תנודתיות נמוכה, שילוב נדיר בשוק של ימינו.

ההשקעה בתשתיות של בינה מלאכותית הפכה לפוזיציה הצפופה ביותר בשוק. מדד הנאסד"ק 100 זינק בעשרים אחוזים מתחילת השנה ובמעל לארבעים אחוזים בשנה האחרונה. כל תיק פנסיוני שמחזיק בקרן סל על מדד ה-S&P 500 כבר חשוף במידה רבה לענקיות הטכנולוגיה. הוספת חשיפה נוספת לאורקל או לשחקניות הענן הגדולות במכפילי הרווח הנוכחיים משמעותה קניית אותו סיכון פעמיים, וזאת אחרי שנה שבה הכותרות כבר הפכו את התזה ההשקעתית הזו לברורה ומוכרת לכל נהג מונית.

לעומת זאת, כוח חשמלי הוא המשאב היחיד שאי אפשר לייצר בן לילה או לשלוח באוויר. אי אפשר להדפיס בתלת-ממד תחנת כוח או קווי מתח גבוה. צוואר הבקבוק של בניית תשתיות הבינה המלאכותית עבר רשמית מהמחסור בשבבים למחסור באלקטרונים, והאלקטרונים הללו זורמים על גבי רשתות חשמל מפוקחות שלוקח עשור שלם להרחיב ולהשביח. עבור משקיעים בעלי אורך נשימה, מגזר האנרגיה עשוי להכות את ביצועי הנאסד"ק בשנים הבאות, במיוחד כאשר האופוריה הראשונית סביב הבינה המלאכותית תתחיל להתמתן וההשקעות ארוכות הטווח בתשתיות ימשיכו לטפס בהתמדה.

ישנן שלוש סיבות מרכזיות לכך שחברת חשמל מנומנמת ממישיגן מוצאת את עצמה לפתע בלב הסערה הטכנולוגית. ראשית, ההסכם לאספקת 1.4 ג'יגה-וואט לאורקל כבר קיבל את אישור נציבות השירות הציבורי של מישיגן, הבנייה כבר יצאה לדרך, ותקופת אספקת החשמל נקבעה לתשע עשרה שנים. שנית, חוזה נפרד לאספקת ג'יגה-וואט אחד עבור חוות שרתים של חברת גוגל מונח כעת על שולחן הנציבות וממתין לאישור. פרויקט זה לבדו צפוי לייצר חיסכון והטבות בעלויות ללקוחות החברה בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר. שלישית, וזה אולי הנתון המרשים מכולם, הנהלת החברה נמצאת במגעים מתקדמים עם ענקיות טכנולוגיה נוספות לאספקה של חמישה ג'יגה-וואט נוספים של חשמל.

מדובר בצנרת פרויקטים אדירה של עומס חשמלי, חלקה כבר חתום וחלקה פוטנציאלי. המבנה הרגולטורי הייחודי של מדינת מישיגן, המאפשר שנות בחינה עתידיות ומחזור קביעת תעריפים של עשרה חודשים, מבטיח שההון שהחברה משקיעה כדי לשרת את הלקוחות העצומים הללו יניב תשואה על פי לוח זמנים צפוי ויציב. תוכנית ההשקעות החומש של החברה עודכנה לאחרונה כלפי מעלה לסכום מרשים של 36.5 מיליארד דולר, כאשר הפרויקט של גוגל לבדו עשוי להוביל להשקעה נוספת של חמישה מיליארד דולר עד שנת 2032.

היעד הרשמי של הנהלת החברה הוא צמיחה שנתית של שישה עד שמונה אחוזים ברווח למניה עד שנת 2030. עם זאת, אנליסטים מגופים פיננסיים מעריכים כי הפריחה של חוות השרתים עשויה לדחוף את הצמיחה הזו אל רף השמונה אחוזים ואף מעבר לכך. את פוטנציאל הצמיחה הזה מקבלים המשקיעים במכפיל רווח עתידי נוח של 19, בתוספת תשואת דיבידנד סולידית של 3.16 אחוזים. מדובר בערך בחצי ממכפיל הרווח שבו נסחרות כיום מניות הבינה המלאכותית שמככבות ברשימות ההמלצות של בתי ההשקעות.

הגישה של הנהלת החברה עניינית וממוקדת. בשיחת המשקיעים האחרונה הדגיש מנכ"ל החברה כי ככל שמישיגן מושכת אליה צמיחה חדשה והשקעות ענק כמו חוות שרתים, החברה גאה לתמוך בהזדמנויות הללו כדי לתדלק את הכלכלה המקומית, תוך הבטחה שהלקוחות הפרטיים ייהנו מאמינות משופרת של רשת החשמל וממחירים נוחים לטווח הארוך. המודל העסקי כאן פשוט וחכם: ענקיות הטכנולוגיה משלמות על הרחבת רשת החשמל כדי לספק את הצרכים העצומים שלהן, הלקוחות הקיימים זוכים להוזלה בתעריפים, וחברת החשמל גוזרת תשואה רגולטורית קבועה על כל דולר שהיא משקיעה בתשתיות. זהו מצב שבו כל הנוכחים בחדר רוצים שהעסקה תאושר, ובעולם של חברות תשתית מפוקחות, זהו בעצם כל שם המשחק.

כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה, היעדים שמציבים האנליסטים בוול סטריט מצביעים על אופטימיות. בעוד שהמניה נסחרת כיום סביב אזור ה-143 דולר, מחירי היעד הממוצעים עומדים על כ-156 דולר, כאשר גופים מסוימים אף מציבים יעד של 160 דולר. עבור משקיעים שמחפשים דרך שפויה, מדודה ורווחית להיחשף למהפכת הבינה המלאכותית מבלי לקחת חלק בספקולציות המסוכנות של מניות הטכנולוגיה, ייתכן מאוד שחברת החשמל השקטה הזו ממישיגן היא בדיוק הפתרון שצריך להוסיף לרשימת המעקב, רצוי עוד לפני שהחוזה הענק הבא יקבל את החותמת הרשמית של הרגולטור.