מגזר התוכנה האמריקאי, שחווה טלטלות עזות וספג ירידות שערים חדות מתחילת השנה, רושם בימים אלו סימני התאוששות ראשוניים ומרתקים. ביום שלישי האחרון, מניות התוכנה בוול סטריט רשמו את יום העליות הרביעי ברציפות שלהן, מהלך שמסמן ניסיון ממשי לצאת מהמשבר העמוק שאליו נקלעו. המשבר הזה לא נבע מחולשה כלכלית מסורתית, אלא מחשש עמוק ואסטרטגי של ציבור המשקיעים מפני כוחה המשבש של טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) היוצרת. החשש היה כי הכלים האוטומטיים החדשים ייעטרו פונקציות רבות של תוכנות ארגוניות קיימות, ויפגעו באופן אנוש במודלים העסקיים ובשולי הרווח של החברות המובילות בתחום.

ההתאוששות הנוכחית של מגזר התוכנה החבול מתרחשת בתיאום מעניין עם התקררות מקבילה במגזר אחר לחלוטין – יצרניות השבבים. מניות השבבים, שהיו חביבות המשקיעים והובילו את החגיגה סביב הבינה המלאכותית, מתחילות לאבד מעט גובה לאחר ראלי מטורף שדחף את מדד השבבים של פילדלפיה (PHLX Semiconductor Index) לשיא היסטורי מוקדם יותר החודש. נראה כי חלק מההון שמומש במניות השבבים מחפש כעת הזדמנויות השקעה חדשות בתמחורים נוחים יותר, ומגזר התוכנה, שספג תיקון אגרסיבי, מהווה יעד אטרקטיבי לחזרת הכספים הללו.
השינוי בסנטימנט בא לידי ביטוי מובהק במדדים המובילים. תעודת הסל iShares Expanded Tech-Software Sector ETF, העוקבת אחר ענקיות התוכנה, רשמה עלייה יומית של 1.1% והגיעה לרמתה הגבוהה ביותר מאז חודש ינואר האחרון. בין החברות הבולטות שמשכו את המדד כלפי מעלה ניתן לציין את וורקדיי (Workday), סרוויסנאו (ServiceNow) וסיילספורס (Salesforce), שמניותיהן זינקו בשיעורים שנעו בין 3.7% ל-4.3%. גם מגזר אבטחת המידע (סייבר), המהווה חלק בלתי נפרד מתעשיית התוכנה ונחשב לחסין יחסית בפני איומי ה-AI בשל הצורך הגובר בהגנה, הציג ביצועים נאים. מניות של חברות מובילות כמו קראודסטרייק (CrowdStrike), אוקטה (Okta), סיילפוינט (SailPoint) וזיסקיילר (Zscaler) רשמו עליות שערים נאות בטווח של 1.2% עד 2.5%.
העליות הללו מספקות רמז עבה לשינוי אפשרי ומהותי בהלך הרוח של ציבור המשקיעים. נראה כי השווקים מתחילים לבצע הערכה מחודשת ומושכלת יותר של מניות התוכנה, לאחר תהליך כואב של איפוס הערכות שווי (Valuation Reset) שהתרחש בחודשים האחרונים. אם התאוששות זו תוכיח את עצמה כרציפה ובת-קיימא, יהיה בכך כדי להעיד על התבגרות של השוק. המשקיעים הופכים סלקטיביים ובררנים יותר; הם מפסיקים למכור את כל חברות התוכנה כמקשה אחת, ומתחילים להבחין בין חברות שנמצאות בסיכון אמיתי להיות מוחלפות על ידי פתרונות בינה מלאכותית, לבין חברות בעלות תשתית חזקה שישכילו להטמיע את הכלים הללו בתוך המערכות שלהן ובכך ייהנו מפרודוקטיביות מוגברת, פיתוח מוצרים חדשים ועלייה בביקוש מצד הלקוחות.
השונות והסלקטיביות הזו באו לידי ביטוי חריף בסקירה מקצועית שפרסמו ביום שני אנליסטים של מחלקת המחקר הגלובלית בבנק אוף אמריקה (BofA Global Research). האנליסטים ביצעו הפרדה ברורה בין שתי ענקיות תוכנה: הם העניקו למניית סרוויסנאו המלצת "קנייה" חמה, בעוד שלמניית סיילספורס הם החזירו דירוג צונן של "תשואת חסר" (Underperform). הנימוק להעדפת סרוויסנאו נשען על העובדה שהמערכות שלה קשות מאוד להחלפה או להתחרות בהן, מאחר שהן מושרשות עמוק בתוך תהליכי העבודה הקריטיים של תאגידי ענק. לעומת זאת, האנליסטים סבורים כי סיילספורס ניצבת בפני אתגר שונה לחלוטין – שינוי מבני טכנולוגי שעלול לפגוע באופן קבוע במודל העסקי המסורתי שלה בתחום ניהול קשרי הלקוחות.
עם זאת, למרות הימים החיוביים האחרונים, הראלי במניות התוכנה יצטרך להוכיח אורך נשימה משמעותי כדי לשכנע את הספקנים הרבים שעדיין יושבים על הגדר. שוק ההון ידרוש לראות הוכחות חותכות בנתונים הכספיים הקרובים, המעידות על כך שחברות התוכנה מסוגלות להגן על שולי הרווח שלהן ועל נתח השוק שלהן מפני האיום התחרותי שמציבה הבינה המלאכותית. המשימה הזו אינה פשוטה כלל, ודי להביט בנתוני המאקרו של המגזר כדי להבין את עומק הבור שממנו הוא מנסה לטפס: נכון לנעילת המסחר ביום שני, תעודת הסל של מגזר התוכנה עדיין מורטת תשואה שלילית של 12.2% מתחילת השנה, ומדד התוכנה והשירותים של ה-S&P 500 רושם אף הוא ירידה חדה של 13.7%. הדרך להתאוששות מלאה עבור תעשיית התוכנה תלויה כעת ביכולתה להוכיח שהיא חלק מהפתרון הטכנולוגי של העתיד, ולא הקורבן המרכזי שלו.