קנדה הודיעה על החלטתה להאריך בשנה נוספת את מגבלות הייבוא על פלדה ואלומיניום המיוצרים במדינות שאינן ארצות הברית או מקסיקו. מהלך זה משקף את המאבק הממושך של היצרנים הקנדים אל מול טלטלות הסחר הבינלאומי שהוביל נשיא ארצות הברית טראמפ. שר האוצר, פרנסואה-פיליפ שמפאן, מסר כי הצעדים יישארו בתוקף עד סוף יוני 2027, בכפוף לאישור הקבינט. הארכת המדיניות מדגישה את מחויבותה של קנדה להגנה על עובדי תעשיית המתכת מפני הסטת מסחר ושיטות שוק לא הוגנות שמובילות לעודף כושר ייצור גלובלי. נושא עודף כושר הייצור, המקושר לעיתים קרובות לסין, צפוי לעמוד במוקד הדיונים של מנהיגי ה-G7 בפסגה הקרובה, כפי שציין בשבוע שעבר ראש הממשלה מארק קרני.

ההגבלות הוטלו במקור כדי לרכך את הפגיעה ביצרנים המקומיים, שסבלו ממכסים אמריקאיים בשיעור של 50% ומייבוא עודף של מתכות זולות לשוק הקנדי. לפני הטלת המכסים על ידי ממשל טראמפ, קנדה הייתה הספקית הזרה הגדולה ביותר של פלדה ואלומיניום לארצות הברית. לפי הכללים הקיימים, מדינות שאינן ארה"ב או מקסיקו מוגבלות לייצוא לקנדה בהיקף של מחצית מכמויות הייבוא של שנת 2024, כאשר כל משלוח מעבר לרף זה נתון למכס של 50%. מגבלות אלו חלות גם על מדינות שאינן מצפון אמריקה, אך מחזיקות בהסכמי סחר עם קנדה.

במקביל, ראש הממשלה קרני פועל להשגת הקלות מהממשל האמריקאי בנושאי מכסים על פלדה, אלומיניום ומכוניות, זאת בתמורה לוויתורים שנועדו להבטיח את חידוש הסכם הסחר USMCA. כיום, כ-85% מהמשלוחים הקנדיים לארצות הברית פטורים ממכסים תחת הסכם זה. בכירים קנדיים ביקרו השבוע בוושינגטון במטרה להניע מחדש את השיחות ולהפוך אותן לפרודוקטיביות יותר, לאחר חודשים של קיפאון. עם זאת, נציג הסחר האמריקאי, ג'יימיסון גריר, הגדיר את המגעים עם אוטווה כמאתגרים.

הכלכלה הקנדית מתמודדת כעת עם השפעות המכסים ועם ירידה בהשקעות הנובעת מאי-ודאות במדיניות הסחר. התוצר הכלכלי של קנדה התכווץ ברבעון הראשון של השנה, מה שמסמן את הנפילה השלישית בארבעה רבעונים ומגביר את החששות כי המדינה מצויה בפתחו של מיתון.