דו"ח דרמטי של חברת ניתוח הבלוקצ'יין טי אר אם לאבס חושף קשר פיננסי עמוק ומדאיג בין בורסת הקריפטו העולמית קוינאקס לבין גופים איראניים הנתונים תחת סנקציות בינלאומיות. על פי הנתונים, מאז שנת 2019 עברו לא פחות מ-3.84 מיליארד דולר דרך ארנקים דיגיטליים המזוהים בוודאות עם גורמים באיראן, כאשר החלק הארי של סכום זה, כ-2.7 מיליארד דולר, עבר ישירות בין קוינאקס לבין נוביטקס, בורסת הקריפטו המקומית הגדולה ביותר ברפובליקה האסלאמית. הקשר בין שתי הפלטפורמות התהדק משמעותית לאורך השנים, וכבר בשנת 2024 הפכה קוינאקס לשותפת הסחר החיצונית הגדולה ביותר של נוביטקס, עם נפח פעילות הגדול פי תשעה מהבורסה הבאה אחריה ברשימה. מומחי חברת המחקר מציינים כי דפוס פעולה זה אינו עולה בקנה אחד עם התנהגות שוק עצמאית וטבעית, אלא מצביע על מנגנון מתוכנן היטב שנועד לספק לאיראן עורק נזילות לעולם.

מעבר לנוביטקס, התחקיר זיהה מעורבות של קוינאקס עם כ-60 פלטפורמות קריפטו איראניות שונות. למעשה, כמעט כל בורסה איראנית מקומית משמעותית נהגה לנתב באופן קבוע נתח של 5% עד 10% מסך נפח המסחר שלה דרך קוינאקס. אחידות זו במספרים מחזקת את ההשערה שמדובר בהסדר מתואם מראש ולא באימוץ מקרי של משתמשים. כדי להבין את חריגות התופעה, חברת המחקר מעריכה כי חלקה של קוינאקס בנפח העסקאות הבלתי חוקיות שאותרו עומד על קרוב ל-8%, נתון גבוה בצורה קיצונית לעומת שיעור של 0.3% בלבד המאפיין בורסות המוגדרות ככאלו המצייתות לחוקי הציות והרגולציה הבינלאומיים.
הקשרים הפיננסיים לא נעצרו רק במסחר הרגיל בבורסות. חברת האם של קוינאקס מפעילה גם מאגר כריית קריפטו עולמי גדול בשם ויה-בי-טי-סי, דרכו הועברו כ-154 מיליון דולר לנוביטקס בתשלומי כרייה. החשיבות האסטרטגית של מאגר זה נחשפה במלוא עוצמתה כאשר נוביטקס חוותה פריצת סייבר קשה בחודש יוני 2025, אירוע המוכר בשם "דרור טורף", שבו נגנבו כ-90 מיליון דולר. מיד לאחר הפריצה, מאגר הכרייה סיפק לנוביטקס נזילות חירום שאפשרה לה להשתקם ולהמשיך לפעול. בנוסף לכך, הדו"ח חושף תנועות כספים מטרידות ביותר הקשורות למימון טרור, כולל חשיפה ישירה של כ-6 מיליון דולר למשמרות המהפכה, 374,000 דולר לארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, וכן קשרים לארנקים המזוהים עם ארגון חיזבאללה. כמו כן, אותרו עקבות של כ-67 מיליון דולר שמקורם בבנק המרכזי של איראן, אשר הוזרמו לקוינאקס כחלק ממערך הלבנת הון מורכב שנועד להקשות על הרשויות להתחקות אחר מסלול הכסף.
בתגובה לממצאים החמורים, קוינאקס הכחישה בתוקף כל קשר מסחרי ממוסד עם ממשלת איראן או עם בורסות מקומיות במדינה. בהצהרה שפרסמה החברה, נטען כי זרימת כספים טכנית על גבי רשת הבלוקצ'יין אינה מהווה הוכחה לכך שהפלטפורמה מודעת לפעילות הבלתי חוקית או לוקחת בה חלק פעיל, והיא חזרה על עמדתה לפיה אין לה כל קשרי מימון עם גורמים הנתונים תחת סנקציות.
הגילויים הללו מתפרסמים בתקופה שבה הרשויות בארצות הברית מגבירות באופן חסר תקדים את הלחץ על רשתות הקריפטו האיראניות. בחודש שעבר, משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ארבע בורסות קריפטו איראניות מובילות, שעל פי ההערכות אחראיות לכמעט 78% מנפח המסחר הכולל במדינה. בעקבות צעדי האכיפה האחרונים של ארצות הברית והכרזת הסנקציות, חל שינוי ניכר בדפוסי הפעילות. היקף ההעברות בין קוינאקס לגופים האיראניים צנח באופן הדרגתי אך דרמטי אל מתחת ל-150,000 דולר, מה שעשוי להעיד על התרחקות וניתוק קשרים של פלטפורמת המסחר מהגופים הבעייתיים, או לחלופין, על מעבר חסיאי לשימוש בתשתיות חדשות שטרם נחשפו על ידי רשויות האכיפה. התפתחויות אלו שבות ומדגישות את המאבק הסיזיפי והמתמשך של הקהילה הבינלאומית לסגור את הפרצות הפיננסיות החדשות, המאפשרות למשטרים מסוקרים להמשיך לממן את פעילותם באין מפריע דרך השווקים הדיגיטליים.