מניית חברת הטכנולוגיה והחלל ספייס אקס (SpaceX) חוותה יום מסחר דרמטי בוול סטריט, כאשר צנחה בשיעור חד של 16.44% וננעלה במחיר של $154.59 למניה. הנפילה החדה התרחשה לאחר שבית ההשקעות KeyBanc החל לסקר את המניה בהמלצת "משקל סקטור" (Sector Weight) זהירה, תוך שהוא מתריע כי שווי השוק של החברה הפך למתוח ומנופח מדי בעקבות הזינוק החד שרשמה מאז הנפקתה הראשונית לציבור. הירידה הנוכחית מחקה כ-$400 מיליארד משוויה של החברה, ומחזירה את המניה קרוב מאוד למחיר הפתיחה של ההנפקה, שעמד על $150 ב-12 ביוני, וזאת לאחר שכבר הספיקה לטפס לשיא של $225.64 במהלך ימי המסחר הראשונים שלה. התיקון החד מציב בפני המשקיעים את השאלה המרכזית האם פוטנציאל הצמיחה לטווח ארוך של החברה אכן מצדיק את תמחור השיא שלה.

במגמה מקבילה לירידות החדות, ספייס אקס הודיעה על מהלך פיננסי משמעותי והשיקה הנפקת איגרות חוב בכירות לא מובטחות. במסגרת הדיווחים שנלוו למהלך, חשפה החברה כי היא מחזיקה בקופתה נזילות מרשימה של כ-$100.8 מיליארד במזומן ושווי מזומן נכון ל-19 ביוני. בכספי הגיוס החדש מתכננת החברה להשתמש לצורך פירעון מימון גישור ולמטרות תאגידיות כלליות. למרות הנתונים הפיננסיים האיתנים הללו, האנליסטים של KeyBanc מדגישים כי מרבית ההזדמנויות העסקיות ארוכות הטווח של ענקית החלל כבר מגולמות במחיר המניה הנוכחי. בעוד ששישה אנליסטים בשוק מחזיקים בהמלצות קנייה ורק פירמת CFRA מחזיקה בהמלצת מכירה, הכניסה של KeyBanc לעמדה ניטרלית הגבירה את החששות. האנליסטים הגדירו את ספייס אקס כמנהיגה הדומיננטית הבלתי מעורערת בתחום שיגורי החלל, אך ציינו כי יחס הסיכון-סיכוי נראה כעת מאוזן, לפחות עד שתתקבל בהירות רבה יותר לגבי התקדמותו של טיל הדור הבא, הסטארשיפ.

כדי להבין את התמחור הגבוה של החברה, הנסחרת במכפיל מכירות של פי 29 ובמכפיל EV/EBITDA של פי 71 לתחזיות של שנת 2027, יש לבחון את שלושת מגזרי הפעילות שלה. המגזר הראשון והמרכזי ביותר כיום הוא מגזר הקישוריות, הכולל את שירות האינטרנט הלווייני סטארלינק (Starlink). מגזר זה היווה 61% מהכנסות החברה בשנת 2025 והוא משמש כמנוע הרווחיות הראשי, עם הכנסות של כ-$11.4 מיליארד ושיעור איביטדה (EBITDA) מתואם של 63%. המגזר השני הוא מגזר החלל, המכסה את רכבי השיגור פאלקון 9 וסטארשיפ. המגזר השלישי, והחדש יחסית, הוא מגזר הבינה המלאכותית, הכולל את הצ'אטבוט גרוק (Grok) ואת תשתית המחשוב של xAI, וזאת בעקבות המיזוג שבוצע בפברואר 2026 עם סטארט-אפ ה-AI של אילון מאסק.

למרות שמגזר הבינה המלאכותית עדיין רושם הפסדים, הוא הצליח לאחרונה לגייס חוזי מחשוב ענקיים לטווח ארוך, בהם הסכם עם אנת'רופיק בשווי מוערך של כ-$1.25 מיליארד בחודש, והסכם נפרד עם גוגל בהיקף של כ-$920 מיליון בחודש. האנליסטים מעריכים כי הכנסות מגזר ה-AI יגיעו לכ-$50.6 מיליארד עד שנת 2027, מה שיהפוך אותו למנוע הצמיחה המשמעותי ביותר של החברה בטווח הבינוני. יחד עם זאת, בשוק מצביעים על כך שהמודל גרוק עדיין לא זכה לאימוץ משמעותי במגזר העסקי בארצות הברית, והוא מחזיק בנתח שוק של 3.1% בלבד, בהשוואה ל-41% של אנת'רופיק ו-39.5% של OpenAI. בשל כך, השנתיים הקרובות נחשבות לתקופת מבחן קריטית שבה המוצר יצטרך להוכיח את עצמו בשטח.

לוח הזמנים של פיתוח הסטארשיפ נותר המשתנה החשוב ביותר עבור עתיד ההשקעה בחברה. הטיל הענק חיוני לצורך פריסת לווייני הדור הבא של סטארלינק, הפחתת עלויות השיגור באמצעות שימוש חוזר מלא, ואפילו להקמת מרכזי נתונים מסלוליים בעתיד. טיסת הניסוי הבאה של הסטארשיפ, טיסה מספר 13, מתוכננת ל-29 ביוני, ובעוד שהשוק מאמין בהצלחתה ארוכת הטווח של התוכנית, האנליסטים מעדיפים לנקוט בגישה שמרנית לגבי קצב ההתקדמות. עם כ-13 מיליארד מניות קיימות, שרק 5% מתוכן נמצאות בשוק החופשי, ונעילת מניותיו של אילון מאסק (המחזיק ב-42%) עד ליוני 2027, הלחץ על הביצועים הריאליים של החברה צפוי להישאר גבוה במיוחד בתקופה הקרובה.