תשכחו מכל מה שחשבתם או ידעתם על אבטחת סייבר ועל מערכות ברמת סיווג גבוהה, שכן אנחנו נכנסים כעת רשמית לעידן הפחד הדיגיטלי. הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית, אותו גוף עוצמתי שאמור להיות חוד החנית של המודיעין העולמי ולנטר כל פיסת מידע ברשת, נתפס בשבועות האחרונים כשהוא חסר אונים מול טכנולוגיה חדשה. מה שהתרחש לאחרונה סביב פיתוחי הבינה המלאכותית אינו עוד תקלה טכנית שגרתית, אלא אירוע היסטורי חסר תקדים שמשנה לחלוטין את חוקי המשחק עבור הפנטגון וסוכנויות הביון. מיתוס, המודל שרבים ראו בו את פסגת היצירה של חברת אנתרופיק, הפסיק להתנהג כמו כלי עזר חכם ושימושי, והפך בן רגע לכדור הריסה דיגיטלי שריסק את החומות של קודש הקודשים האמריקאי בתוך שעות בודדות. בעולם הסייבר התזמון הוא המדד הקריטי ביותר, וכאן לא נדרשו שבועות ארוכים של איסוף מודיעין או חודשים של ניסיונות פיצוח מורכבים. המודל ביצע כניסה מהירה, שקטה וקטלנית למערכות הסודיות ביותר, כאילו היה מדובר בהזנת סיסמה פשוטה לרשת אלחוטית בבית קפה שכונתי.

התגובה של הממשל בוושינגטון לא איחרה לבוא, והיא התאפיינה בפאניקה מוחלטת. כשהדרגים הבכירים הבינו שאנתרופיק יצרה כלי עוצמתי שקשה מאוד לאלף או לרסן, הם לא ניסו לתקן את המצב בעדינות, אלא פשוט חתכו את החוטים. ההתפתחויות האחרונות בשטח מאמתות את גודל המשבר. ב-9 ביוני החברה עוד ניסתה לשחרר גרסאות של הטכנולוגיה לציבור ולשותפים, כולל גרסה מרוסנת שאמורה הייתה להיות בטוחה לשימוש, אך כבר ב-12 ביוני הממשל האמריקאי התערב בצורה אגרסיבית, סיווג את המודלים כנשק מסוכן, והפעיל תקנות בקרת ייצוא נוקשות שמנעו כל גישה ממשתמשים זרים. מכיוון שאנתרופיק לא יכלה להפריד באופן הרמטי בין משתמשים אמריקאים לזרים, היא נאלצה להוריד את השאלטר לחלוטין ולחסום את הגישה לכולם. החסימה הגורפת וההורדה הכפויה מהאוויר לא היו עוד עדכון שגרתי של תנאי שירות, אלא כיבוי חירום בהול שנועד לעצור באופן מיידי את זליגת הטכנולוגיה הזו לשוק הגלובלי. באנתרופיק אולי ניסו למכור למשקיעים עתיד טכנולוגי מזהיר, אך הממשל הבהיר להם בצורה נחרצת שהם מחזיקים בידיהם נשק אסטרטגי שובר שוויון, ולא בעוד מוצר תוכנה תמים שניתן לשווק בחופשיות.

המשמעות הפיננסית של האירוע הזה היא לא פחות מרעידת אדמה, וסביר להניח שהיא עדיין לא משתקפת במלואה בשווי של ענקיות הטכנולוגיה הנסחרות בבורסה. שוק ההון רגיל לתמחר סיכונים מוכרים כמו האטה בצמיחה הכלכלית, עליית ריביות או רגולציה איטית ומסורבלת, אבל הוא לחלוטין לא ערוך לתמחר איום קיומי ומיידי על היציבות הלאומית. כאשר המערכת השמורה ביותר בעולם קורסת תוך שעות, משקיעים לא יכולים להמשיך להסתכל על מניות טכנולוגיה ובינה מלאכותית בתור מכונות יציבות להדפסת כסף שמניבות 100% ביטחון. המציאות משתנה, ואנחנו עוברים לעולם שבו מודל חכם ומהיר מדי מהווה סיכון פוליטי וביטחוני עצום, שעלול למחוק מיליארדי דולרים בשבריר שנייה של החלטה ממשלתית.

אם רק לפני זמן קצר מיתוס נחשב לפרויקט המבטיח והמסקרן ביותר בתעשייה, היום הוא נתפס כנכס רעיל שעלול לעורר גל של לאומנות טכנולוגית אגרסיבית, כזו שתבלום כל שאיפה לצמיחה גלובלית חופשית. המודלים המתקדמים של הבינה המלאכותית מקוטלגים מעתה כנכסים אסטרטגיים רגישים שעלולים להיות מולאמים או חסומים לחלוטין ברגע של פחד מצד הרשויות. הלקח שאנתרופיק למדה על בשרה הוא כואב וברור, והוא מראה שחברות הטכנולוגיה כבר לא מחזיקות רק בטכנולוגיה מתקדמת, אלא בבעיית ביטחון לאומי נפיצה. מעתה והלאה, החברות הגדולות יהיו חייבות לעבוד בשקיפות ובשיתוף פעולה הדוק ומלא עם הבית הלבן והפנטגון, או שהן יסתכנו בחסימה טוטאלית של הפיתוחים שלהן, בדיוק כפי שחוותה אנתרופיק על בשרה.

בעקבות אירועי הימים האחרונים, ברור שהבית הלבן יהדק את הפיקוח ויעקוב הרבה יותר מקרוב אחר קצב ההתפתחות של המודלים השונים. תחום הבינה המלאכותית הפך באבחה אחת ממירוץ חימוש עסקי אחרי הצ'אטבוט החכם ביותר, לסוגיה קריטית של ביטחון לאומי מהמדרגה הראשונה. בתוך המציאות המורכבת הזו, חברות הסייבר מוצאות את עצמן בלב ליבה של הסערה, אך ייתכן מאוד שזו דווקא סערה חיובית עבורן. שוק ההון עשוי בהחלט לבחון מחדש את התמחור של סקטור הסייבר, ולא מן הנמנע שנראה מגמה הפוכה לזו של חברות הבינה המלאכותית. במקום לברוח, משקיעים עשויים להזרים הון עתק לחברות אבטחה מובילות במטרה למצוא פתרונות הגנה מהירים וחזקים לפרצות האבטחה העמוקות שמודלים כמו מיתוס חשפו. משקיעים שמחפשים לנווט נכון במציאות החדשה צריכים לעקוב מקרוב אחרי שחקניות מרכזיות בתחום שמסוגלות לספק את מטריית ההגנה הנדרשת, ביניהן שמות בולטים כמו קראודסטרייק, פאלו אלטו נטוורקס, רובריק, פורטינט וסייברארק, שעשויות להפוך לחומה הבצורה החדשה של העולם הדיגיטלי.