ממשלת יפן מתכננת לקרוא לניהול מוניטרי הולם במסגרת הנחיות המדיניות הבסיסיות שלה, מהלך שנתפס כניסיון ברור מצד הממשל להניא את בנק יפן מביצוע העלאות ריבית נוספות בתקופה הקרובה. ממשלתה של ראש הממשלה סאנאה טקאיצ'י מתכוונת לכלול את ההתייחסות הזו במסמך "המדיניות הבסיסית לניהול ורפורמה כלכלית ופיסקאלית", אשר מתוכנן להתפרסם במהלך חודש יולי, כך על פי דיווחים בתקשורת המקומית ביפן.

הצורך בצעד זה התחדד לאחר שבנק יפן העלה באמצע יוני את הריבית לרמתה הגבוהה ביותר מאז שנת 1995, צעד שאליו התלווה איתות ברור כי ייתכנו העלאות נוספות בהמשך. מהלך זה עורר גל של ספקולציות בשווקים לגבי אפשרות להתאמה נוספת בריבית עוד לפני סוף שנת 2026. ראש הממשלה טקאיצ'י הביעה לאחרונה באופן גלוי את תמיכתה במדיניות מוניטרית מרחיבה ואף פנתה לנגיד בנק יפן, קאזואו אואדה, בבקשה לגבש מדיניות מוניטרית הולמת שתתחשב בצעדים הכלכליים שנוקט הממשל.
על פי טיוטת מסמך המדיניות שנבחנה, הציפייה היא שהבנק המרכזי יפעל בשיתוף פעולה הדוק עם הממשלה כדי לוודא שנוצר מחזור חיובי של שכר ומחירים, במטרה להגיע ליעד יציבות המחירים של 2% בצורה בת-קיימא. הניסיון הממשלתי להשפיע על המדיניות המוניטרית משקף את הדאגה כי העלאות ריבית מהירות מדי עלולות לפגוע בהתאוששות הכלכלית העדינה של יפן, שמתמודדת עם אתגרים מבניים מורכבים. בעוד הבנק המרכזי נדרש להילחם בלחצים אינפלציוניים, הממשלה מצידה שמה דגש על תמיכה במגזר העסקי ובמשקי הבית באמצעות סביבת ריבית נוחה יותר. השוק הגיב להערכות על שינוי אפשרי במדיניות בזהירות, כאשר המשקיעים מנסים לנתח את המאבק המסתמן בין הרצון לעצמאות המדיניות המוניטרית של הבנק לבין הלחץ הפוליטי למתן תמיכה לצמיחה.