השווקים הפיננסיים ברחבי העולם חווים טלטלה עזה שמונעת בעיקר ממימושים חדים בסקטור הטכנולוגיה ומחששות גוברים לגבי תוואי הריבית העולמי. מוקד הרעש הגיע מהמזרח הרחוק, שם מדד הקוספי בדרום קוריאה התרסק ביותר מ-9%. הירידות היו כה אלימות עד שהנהלת הבורסה נאלצה להפעיל מנגנוני הגנה ולהפסיק את המסחר לחלוטין למשך 20 דקות. הקריסה בשוק הקוריאני הובלה על ידי צניחה חופשית במניות ענקיות השבבים סמסונג ו-SK Hynix, אשר נחשבות לברומטר מרכזי של תעשיית החומרה העולמית. גלי ההדף הגיעו מיד גם לארצות הברית, כאשר החוזים העתידיים על מדד הנאסד"ק 100 רושמים צניחה של יותר מ-2%. גם השוק המקומי בישראל לא חמק מהמגמה, ומדד ת"א 125 ירד ב-1.6%, עדות לכך שהמשקיעים המקומיים מיישרים קו עם הסנטימנט השלילי ומקטינים חשיפה לנכסי סיכון.

שורש הבעיה נעוץ בשינוי התפיסה המהיר של המשקיעים לגבי מהפכת הבינה המלאכותית. לאחר תקופה ארוכה של עליות אסטרונומיות, מתחיל לחלחל החשש כי מחירי המניות התנתקו מהיסודות הכלכליים. גופים פיננסיים גדולים כמו גולדמן זאקס וג'יי פי מורגן כבר העריכו כי קיים פוטנציאל לגל מכירות אדיר בתחום ה-AI בעקבות מינוף יתר של קרנות גידור, והשוק מחפש כעת הצדקה כלכלית מוצקה לאותן הערכות שווי. העיניים נשואות אל עבר חברת מיקרון, שצפויה לפרסם מחר את דוחותיה הכספיים. פרסום זה נתפס כמבחן קריטי שיקבע האם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית מגובה בביקושים אמיתיים או שמדובר בבועה. כל אכזבה בתחזיות של מיקרון עלולה להצית גל מימושים נוסף שיפגע בכלל ענקיות הטכנולוגיה.
בגזרה הגיאופוליטית והכלכלית הרחבה יותר מתרחשת תופעה מרתקת, שבה חדשות חיוביות נדחקות לשוליים בגלל החרדה הכללית בשוק. מחיר הנפט מסוג ברנט ירד אל מתחת לרמה של 77 דולר לחבית בעקבות דיווחים על התקדמות במגעים להסכם שלום בין ארצות הברית לאיראן. ההתקרבות המדינית הזו מפחיתה משמעותית את פרמיית הסיכון בשוק האנרגיה, ובעקבותיה אף העריכו כלכלני גולדמן זאקס כי ההסתברות למיתון בארצות הברית ירדה ל-15% בלבד. למרות זאת, המשקיעים כמעט ומתעלמים לחלוטין מירידת מחירי האנרגיה, ומעדיפים להתמקד אך ורק בחולשה הנקודתית של מגזר הטכנולוגיה ובסביבת המאקרו המאתגרת.
האופוריה הראשונית סביב ההסכם המתגבש עם איראן התנדפה במהירות גם באירופה, שם הבורסות נפתחו בירידות שערים חדות בעקבות החשש שהריבית תישאר גבוהה לאורך זמן. מדד הסטוקס 600 הכלל-אירופי נפל ב-1%, מדד הדאקס הגרמני ירד ב-1.3%, ואילו מדד הקאק 40 הצרפתי ומדד פוטסי מילאנו האיטלקי ירדו ב-1% כל אחד. בלונדון, מדד הפוטסי 100 רשם ירידה של 0.7%, כאשר המשקיעים ממשיכים להעריך את ההשלכות הפוליטיות של פרישת ראש הממשלה קיר סטארמר מתפקידו. עם זאת, התגובה המתונה יחסית בשוק הבריטי מעידה על כך שהמשקיעים מקבלים בברכה את המועמד המוביל להחליפו, אנדי בורנהאם. במקביל לירידות הכלליות, מניית הייניקן בלטה לחיוב עם עלייה של 1.5% לאחר מינויו של רפא אוליביירה לתפקיד המנכ"ל.
הלחץ המרכזי שמעיב על השווקים באירופה ובארצות הברית נובע מחששות מפני סביבת ריבית גבוהה שתישאר איתנו עוד זמן רב כדי להיאבק באינפלציה, שרשמה בארה"ב קצב שנתי של 4.2% בחודש מאי. המשקיעים ממתינים בדריכות לנתוני האינפלציה והצריכה בארצות הברית שיפורסמו בהמשך השבוע, במיוחד לאחר שיושב ראש הבנק המרכזי האמריקאי, קווין וורש, הציג בשבוע שעבר מסר ניצי הרבה יותר מהצפוי והבהיר כי המאבק בעליית המחירים טרם הסתיים. גם באירופה התמונה דומה, כאשר הבנק המרכזי האירופי העלה את הריבית פעם אחת השנה, והשווקים נערכים להעלאה נוספת במחצית השנייה של השנה. נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד, הדגישה כי ההלם האינפלציוני עדיין גדול מכדי להוריד את הריבית, למרות שאין עדיין עדות ליציאה משליטה של ציפיות האינפלציה ארוכות הטווח. הפעילים בשוק ממתינים כעת לנתוני מדד מנהלי הרכש של חודש יוני, שישפכו אור נוסף על מצב הפעילות הכלכלית בגוש האירו, בניסיון להבין כיצד ינווטו הבנקים המרכזיים את ספינת הכלכלה העולמית בתקופה סוערת זו.
נראה שהשוק סוף סוף מתחיל להתפכח מהאופוריה המוגזמת של הAI ולהבין שהריבית הגבוהה כאן כדי להישאר