בעולם ההשקעות קיימות דמויות רבות ומגוונות, אך מעטות זוכות לתשומת לב תקשורתית כמו אלו שרואות שחורות באופן עקבי. ג'רמי גרנת'ם, משקיע ותיק ומוכר, ביסס לעצמו לאורך השנים מעמד מובהק של מה שמכונה בשפה הפיננסית "פרמבאר" – משקיע שנוטה לפסימיות כרונית ולראיית שוק דובי כמעט בכל מצב נתון. לאחרונה, גרנת'ם חזר לכותרות עם אזהרה חריפה במיוחד, ולפיה שוק המניות האמריקאי עלול לצנוח בשיעור חד של 70%. אזהרה בסדר גודל כזה עלולה לזרוע בהלה בקרב משקיעים לא מנוסים, אך בחינה מדוקדקת של היסטוריית התחזיות שלו מספקת פרספקטיבה שונה לחלוטין.

כדי להבין את המשמעות האמיתית של תחזיותיו, כדאי לחזור אחורה אל חודש מאי של שנת 2009. באותה תקופה, הכלכלה העולמית רק החלה להתאושש מהמשבר הפיננסי הגדול של השנה שקדמה לה, ומדד ה-S&P 500 עמד על רמה של כ-1,000 נקודות בלבד. גרנת'ם טען אז בביטחון כי הראלי שהחל בשווקים אינו אלא "התפרצות אחרונה" רגע לפני נפילה כואבת ונוספת. מי שהקשיב לו אז ומכר את החזקותיו, פספס את אחד משוקי השוורים הגדולים והארוכים בהיסטוריה, שהביא את המדד המוביל לרמה נוכחית וחסרת תקדים של 7,500 נקודות.

התחזית הקודרת של 2009 לא הייתה אירוע חד פעמי, אלא יריית הפתיחה למסע ארוך של נבואות זעם. בחודש יולי 2010 הוא טען כי ירידה מהירה של השוק אל עבר מה שהגדיר כ"ערך הוגן" נראית סבירה יותר ויותר. מעט יותר משנה לאחר מכן, בספטמבר 2011, הוא חזר על עמדתו וציפה לירידה נוספת ולתקופה ארוכה של שנים שבהן מחירי המניות יישארו נמוכים. השוק, מנגד, המשיך לטפס בהתמדה ולהוכיח שהפסימיות הייתה מוקדמת מדי וחסרת ביסוס ממשי במציאות הכלכלית של אותן שנים.

ככל שהשוק טיפס והגיע לשיאים חדשים בעשור שלאחר מכן, כך החריפה הרטוריקה של גרנת'ם. בינואר 2021 הוא כבר טען כי מניות ארצות הברית נמצאות בתוך בועה אפית שתתפוצץ ברעש גדול, ממש כפי שקרה במשברים ההיסטוריים של שנת 1929 או סביב התפוצצות בועת הדוט-קום בשנת 2000. בספטמבר של אותה שנה הוא חזר ואמר שלשוק האמריקאי יש מאפיינים מובהקים של בועה שעומדת להתפוצץ בכל רגע. עם כניסת שנת 2022, הוא שדרג את המינוח וכינה את שוק המניות האמריקאי "סופר בועה" שעומדת לקרוס באופן כואב.

גם כשהשוק חווה תנודתיות ושינויי ריבית, התיקונים מעולם לא התקרבו לממדים האפוקליפטיים שתיאר. בינואר 2023 גרנת'ם יצא בהצהרה כי הבועה כבר החלה להתפוצץ וכי מדד ה-S&P 500 יכול לרדת בשיעור של עד 50%. חצי שנה לאחר מכן, ביולי 2023, הוא העריך כי קיים סיכוי של כ-70% לקריסת שוק משמעותית. כעת, בחודש יוני 2026, הוא ממשיך בשלו וטוען שזהו השוק היקר ביותר שנראה אי פעם בהיסטוריה האמריקאית, תוך שהוא מהדהד שוב את תרחיש האימה של צניחה דרמטית בשווי החברות.

ההיסטוריה של ג'רמי גרנת'ם משמשת שיעור מאלף עבור כל מי שפעיל בשוק ההון. היא ממחישה בצורה הברורה ביותר את הסכנה הטמונה בתזמון שוק ואת המחיר הכבד של הישארות מחוץ למשחק בגלל פחד ממשברים עתידיים. גישה דפנסיבית היא לגיטימית וחשובה לניהול סיכונים, אך פסימיות עיוורת מובילה לפספוס של הזדמנויות צמיחה נדירות. משקיעים שבחרו להיצמד לנתוני המאקרו ולמגמות הארוכות של הכלכלה במקום להיכנע לתרחישי הקיצון, נהנו מתשואות חריגות שהפכו רמת מדד של 1,000 נקודות למציאות נוכחית של 7,500 נקודות. אף אחד לא יכול לחזות את העתיד בוודאות מוחלטת, וייתכן שביום מן הימים השוק אכן יחווה תיקון אגרסיבי, אך הניסיון מלמד שמי שממתין כל חייו לקריסה הגדולה, משלם על כך במחיר ויתור על רווחים משמעותיים ויצירת הון עקבי לאורך זמן.